Porsche 911

Doporučujeme, Relax

Klenot ze Zuffenhausenu, část první: 1963–1989

10 září 2019   Galerie

Modelový rok 2019 je už osmou generací této ikony, která loni oslavila pětapadesátku. Půlkulatiny jsou ideální příležitostí si připomenout, jak šel s Porsche 911 čas. Úvodní díl podzimního seriálu.

První generace: originál

Je 12. září 1963 a na frankfurtském mezinárodním autosalonu se rodí hvězda a legenda: Porsche pyšně uvádí nedočkavě očekávaného nástupce modelu 356. Nový sportovní vůz, původně označovaný 901, má všechny předpoklady v jeho šlépějích úspěšně kráčet dál. Ambice automobilky postupně rostou, a tak novinka hraje zase o něco vyšší hru: plochý motor se šesticí namísto čtveřicí válců a chlazením vzduchem staví na těch nejlepších tradicích značky; a nabízí pořádnou porci výkonu – 130 koní. Když v roce 1964 přichází na trh, už nese označení 911, které je výsledkem právních dohadů s automobilkou Peugeot ohledně pojmenovávání modelů. „Devět set jedenáctka“ si rychle získává reputaci a svět ji okamžitě přijímá jako to „správné“ Porsche, neboť její výkony dalece překračují všechna očekávání. 

Scéna k obrovskému celosvětovému úspěchu je postavena.

Rozšiřování modelové řady 911 nabírá na tempu. V roce 1965 Porsche svým typicky pragmatickým způsobem reaguje na zjitřené debaty ve Spojených státech, kde kabriolety dostávají nálepku nebezpečných aut: 911 Targa se prezentuje jako první „bezpečnostní kabriolet“ vybavený dobře dvacet centimetrů širokým ochranným rámem, snímatelnou střešní sekcí a malinkým zadním „soft topem“. Tomu se říkalo měkké okno. Krátce nato následuje panoramatické zadní okno s vyhřívaným sklem. Pojmenování otevřených verzí Targa pochází od vytrvalostního závodu Targa Florio na Sicílii, ze kterého Porsche už má čtyři triumfy.

V roce 1966 přichází na svět další designová ikona spojená se 160koňovým modelem 911 S: kola značky Fuchs. Jedny z nejlegendárnějších ráfků automobilové historie vstupují do nové technologické éry – jsou ukovaná z jednoho kusu, a tudíž daleko lehčí.

Slavná jména a ikonická auta: Bertone

Další modelové verze jsou připravené na podzim 1967: 911 T o výkonu 110 koní doplňuje modelovou řadu pod variantami 911 S a 911 E – písmeno E značí vstřikování benzinu. Tato provedení znamenají mimo jiné i to, že německý výrobce splňuje přísné americké emisní předpisy.

Neustále vylepšovaný 2+2sedadlový vůz dosahuje dalšího milníku uprostřed roku 1968: od modelového roku 1969 narůstá rozvor první generace 911 o 57 milimetrů na hodnotu 2268 milimetrů. Sportovní vůz s motorem vzadu tomu vděčí za citelně vylepšenou ovladatelnost. Dvoulitrové období končí v roce 1969: o čtyři milimetry zvětšené vrtání válců dává celkový objem motoru 2195 kubických centimetrů. S příchodem modelového roku 1972 se objem dále zvětšuje na 2,4 litru a motor už může spalovat benzin s běžným oktanovým číslem. Výkony začínají na 130 a koních a končí 190 koňmi modelu 911 S.

Kostrč, nebo ocas?
Pro typ spoileru, který se představil v modelu 911 Carrera RS v roce 1972, se vžilo označení kachní ocas. V němčině se ujalo slovo Bürzel, což značí ptačí kostrč, obecněji i ocas. S termínem přišel proslulý konstruktér Ernst Fuhrmann, tehdejší technický ředitel Porsche.

Model 911 Carrera RS 2.7 se stal úplně svébytnou ikonou, mimo jiné i díky zadnímu víku motoru vytaženému do působivé hrany, takzvanému kachnímu ocasu. Sportovní vůz vážil pouhých tisíc kilogramů, dokázal vyvinout výkon 210 koňských sil a dosahoval nejvyšší rychlosti 245 km/h. Továrnu ze Zuffenhausenu opustilo celkem 1525 kusů a Carrera RS zakončila první generaci modelu 911. Mezi lety 1963 a 1973 z pásů sjelo celkem 111 995 „devět set jedenáctek“.

Generace: původní 911
Ve výrobě: 1963 až 1973
Vyrobeno kusů: 111 995
Motor: Plochý vzduchem chlazený šestiválec
Objem motoru: 1991 až 2687 cm3
Nejvyšší výkon: 96 kW (130 k) až 154 kW (210 k)
Nejvyšší točivý moment: 174 až 255 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 9,1 až 6,3 vteřiny
Nejvyšší rychlost: 210 až 240 km/hVrcholný model této generace: 911 Carrera RS 2.7

 

Druhá generace: Model G a raketový start s technickými vymoženostmi

Desátý rok života začíná Porche 911 v roce 1973 zatím nejrozsáhlejšími změnami, které automobilka svému veleúspěšnému modelu dopřála. Stuttgartský výrobce do vrcholných verzí montuje výkonné přeplňované motory, každý vůz pak dostává pokovovanou karoserii. Model Targa získává sourozence Cabriolet a Speedster.

Cesta k tomu stát se ikonou už je tak docela dobře nalinkovaná.

Vůz ale nejprve musí ukázat, jak je přizpůsobivý. Přísné bezpečnostní předpisy v USA totiž vyžadují, aby všechny nové automobily ustály náraz v osmikilometrové rychlosti bez jakéhokoli poškození, a to i při couvání. Porsche proto přichází s nárazníky s gumovým pásem, které jsou typické pro model G. Gumu lze stlačit až o padesát milimetrů a karoserie zůstává nedotčená. Tyto pružné segmenty dostává americká verze, na ostatních trzích jsou za příplatek. Vůbec bezpečnost je pro druhou generaci 911 velkým tématem. Vidět je to na řadě detailů: třeba na standardně montovaných tříbodových bezpečnostních pásech, předních sedadlech s integrovanými opěrkami hlavy nebo energii pohlcujících materiálech na nově vyvinutých sportovních volantech.

I běžné verze standardně dostávají 2,7litrový motor z 911 Carrera RS předchozí generace. Objem motoru se brzy zvětšuje na rovné tři litry a od roku 1983 na 3,2 litru. Výkonový vrchol představuje 250 koní v modelu 911 SC RS. Obrovský vývojový potenciál plochého vzduchem chlazeného motoru nabízí takřka neomezený prostor pro další a další překvapení.

Připomeňte si další letošní výročí: Bentley slaví stovku.

Třílitrový agregát tepající v zádi verze 911 Turbo dosahuje od roku 1974 dalších výkonových výšin. Přeplňování převzaté z motoristického sportu původně dávalo tomuto sporťáku 260 koní. V roce 1977 přichází mezichladič stlačeného vzduchu a objem zvětšený na 3,3 litru, a tudíž i další porce šťávy – působivých 300 koňských sil. To se v reálu promítá do výkonových čísel, která v druhé polovině sedmdesátých let v podstatě nemají konkurenci: sprint z nuly na sto za 5,2 vteřiny a maximálka přes 260 km/h. S modelem Turbo se zrodila další legenda.

Transaxle
Termín, s nímž přišla automobilka Porsche v roce 1975 u modelu 924, označuje modifikaci klasického uspořádání pohonné soustavy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Na rozdíl od obvyklého řešení s převodovkou v bloku s motorem v přídi vozu je u transaxle řešení převodovka před zadní nápravou, přimontovaná ke skříni rozvodovky. Oddělením převodovky od motoru a jejím přemístěním dozadu se zlepšuje rozložení hmotnosti vozu na obě nápravy a tím vylepšují jízdní vlastnosti vozu.

 

Obzor ale začínají halit temnější mraky: modely s uspořádáním transaxle, jako jsou 924 a 944 se čtyřválcovými motory nebo 928 s osmiválcem. Právě tyto vozy měly vstoupit „devět set jedenáctce“ do cesty. Ovšem sesadit ji z trůnu se nedaří a poptávka po evergreenu zůstává i nadále velice vysoká. Automobilka Porsche dělá moudré rozhodnutí – mění strategii. Budoucnost tak má aspoň prozatím 911 jistou. V roce 1982 je vedle kupé a Targy k mání poprvé také verze kabriolet. V roce 1989 pak přichází i 911 Carrera Speedster, který uzavírá druhou generaci modelu 911 – se širokou „turbo-karoserií“ jich vzniká 2103, v úzké exportní verzi pouhých 171. Model G se vyráběl od roku 1973 do roku 1989 a za tu dobu se do světa dostalo 198 496 kusů.

 

Generace: série G
Ve výrobě: 1973 až 1989
Vyrobeno kusů: 198 496
Motor: Plochý vzduchem chlazený nebo přeplňovaný šestiválec
Objem motoru: 2687 až 3299 cm3
Nejvyšší výkon: 110 kW (150 k) až 221 kW (300 k)
Nejvyšší točivý moment: 235 až 412 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 9,1 až 5,2 vteřiny
Nejvyšší rychlost: 210 až 260 km/hVrcholný model této generace: 911 Turbo 3.3

 

 

, , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook