konstruktér zkušebních přípravků

Born this way

Konstruktér zkušebních přípravků je hravá a kreativní práce

24 září 2015  

Když se řekne instalatér, programátor nebo řezník, každému je jasné, jakou práci si pod tím představit. Zkuste se ale někoho zeptat, co dělá konstruktér zkušebních přípravků. Abychom to zjistili, zajeli jsme do hořického Swellu za Martinem Mihulkou.

„Konstruktér zkušebních přípravků je vlastně strojní inženýr nebo technik, který dodává zkušebním technikům přípravky na provedení konkrétních zkoušek,“ vysvětluje Martin. Jeho práce tedy spočívá v tom, že zákazník požaduje provedení zkoušky, chce testovat díl a konstruktér zkušebních přípravků s ním nebo s technikem musí dohodnout, co je to za díl, co se bude testovat, jakým způsobem to bude ukotvené a namáhané. „Také je podstatné, jestli je to přípravek na jednu zkoušku prováděnou u nás ve zkušebně, nebo přípravek pro zákazníka, třeba do sériové výroby,“ upřesňuje.

Přípravky tedy slouží k upnutí zkoušeného dílu – většinou jde o reálnou zástavbu z automobilu a podobně. Pak už následují samotné zkoušky. Vibrační, mechanické nebo klimatické.

A jaká byla Martinova cesta k jeho současné práci? „Se strojařinou jsem začal na průmyslovce v Jičíně, tam mě to chytlo. Pokračoval jsem na strojní fakultě ČVUT – vybral jsem si obor spalovací motory. To už jsou auta, která mě vždycky bavila a zajímala. Na jednom pracovním veletrhu jsem narazil na stánek Swellu. Lákalo mě to, přemýšlel jsem, ale Hořice byly přece jen daleko. Takže jsem nejdřív nastoupil do společnosti KOBIT jako konstruktér nástaveb silniční techniky,“ vypráví. Získával tam cenné praktické zkušenosti, ale k „autařině“ ho to táhlo pořád. A ke slovu přišel opět Swell: „Ve zkušebně zrovna nabírali techniky a potřebovali konstruktéra pro přípravky. No a letos už je to můj sedmý rok v Hořicích.“

Martin se za tu dobu dostal na pozici hlavního konstruktéra zkušebny, zatím ale šéfuje velmi malému týmu. „Mám pod sebou jen dva konstruktéry. Co se ale týmové spolupráce týká, konstruktér zkušebních přípravků zabírá velmi široký rámec – pracuje se zákazníkem i s technikem (občas i s Lukášem Kovárníkem na vibračních zkouškách – přečtěte si první a druhý článek), s dodavateli dílů a zásadní část představuje naše výroba, kde se ty konkrétní přípravky produkují,“ říká Martin. Je to tedy práce pestrá a o komunikaci s lidmi není nouze. Nezřídka se také účastní vlastních testů a setkává se se zákazníky i při závěrečném předávání.

Martin rovněž spolupracuje s výpočtáři, protože přípravky, které navrhuje, potřebuje před výrobou také spočítat a zjistit, jak se budou chovat při konkrétních frekvencích.

„Dá se říct, že konstruktér zkušebních přípravků spolupracuje do určité míry se všemi profesemi, které tady ve Swellu máme. Je to hodně rozmanitá práce, to mě na tom baví. Je to také kreativní, taková ta klasická strojařina. Denně se potkáváme s úplnými základy, principy, které se studují na střední škole. Včetně fyzikálních zákonů. Krásné potom je vidět výsledek. Líbí se mi, že to je hravá, zdánlivě jednoduchá tvůrčí práce. Co přípravek, to originál,“ pochvaluje si Martin.

, , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.