Poslední aktualizace 26. srpna 2020 od jirikubes
Vypravte se s námi poodhalit roušku tohoto tak trochu opomíjeného umění automobilového stavitelství. Lakují se luxusní vozy jinak než ty „konfekční“? Za odpovědí se vypravíme do japonské továrny Lexusu na ostrově Kjúšú.
Lakovna v továrně na Kjúšú zaujme v první řadě svým výkonem. Zvládnou tu nalakovat dvě stě tisíc aut ročně, což odpovídá 820 vozům za pracovní den. Pro dosažení tak velkých kapacit zpracování je potřeba 450 kvalifikovaných zaměstnanců, kteří se věnují pouze lakování aut. Nátěr na jediném automobilu si vyžádá celkem deset hodin práce a skládá se ze 46 úkonů. Ovšem součet všech činností souvisejících s procesem lakování je ještě mnohem vyšší: 186. Pro představu: jenom vytvoření základní vrstvy zahrnuje 24 různých činností.
Proces lakování probíhá v ideálně čistém a stabilním prostředí připomínajícím laboratoř. Prašnost se měří každé dvě hodiny, teplota se udržuje v rozmezí 22 až 28 stupňů Celsia a vlhkost má konstantní hladinu šedesát procent. Než sem zaměstnanec vstoupí, musí si obléknout speciální obuv a oděv a poté projít vzduchovou clonou, která brání průniku nečistot do lakýrnické komory. Auta jí projíždějí v rozestupech pouhých 150 centimetrů. Nehrozí však žádné nebezpečí, že barva z aktuálně lakovaného kusu znečistí další vůz, a to díky správné regulaci průtoku vzduchu: jeho tok směřuje od stropu k podlaze. Ta je tvořena sítí, pod níž proudí voda a zachycuje zbytky barvy.
Každý Lexus pokrývají čtyři vrstvy. Nejprve se všechny povrchy pokryjí elektroforézou, která brání vzniku koroze. Následuje mezivrstva, která zajišťuje hladkost povrchu a zaručuje odpovídající kvalitu barvy; může být bílá, šedá, tmavě šedá nebo černá, v závislosti na barvě, kterou má nakonec karoserie mít. Dalším krokem je nanesení barevné vrstvy a celý proces uzavře pokrytí automobilu čirým lakem. Jeho úkolem je dodat povrchu krásný lesk a chránit karoserii před poškrábáním a barvu před vyblednutím.
V minulosti bylo před změnou barvy nutné vyčistit potrubí přivádějící barvu k ramenu robota. Nyní to už potřeba není. Stroj může změnit odstín barvy a vybrat ze čtrnácti variant tu, která vyhovuje konkrétní objednávce zákazníka. V patroně připevněné k paži robota je dostatečné množství barvy k natření dvou aut. Tato inovace znamená, že automobily lze „malovat“ ve stejném pořadí, v jakém si je zákazníci objednávají.
Aby se zabránilo vzniku skvrn, roboti tvoří finální vrstvu plynulými pohyby, které dokonale napodobují chování zkušených řemeslníků. Koncovka robota se během lakování aut otáčí až třicettisíckrát, což je mnohem vyšší frekvence, než je v automobilovém průmyslu standardní – totiž dvacet tisíc otáček. Vyšší rychlost znamená, že barva je rovnoměrně rozprostřena, takže lak je výrazně kvalitnější.
Automatizace, roboti a 3D tisk kovů
Aby byla přesnost co nejvyšší, pracují v továrně Lexusu bok po boku s roboty i lidé. Všichni zaměstnanci byli řádně vyškoleni, aby dokázali se stejnou šikovností používat pravou i levou ruku, bez ohledu na to, kterou mají od přírody zručnější. Specialisté s péčí o sebemenší detaily pokrývají interiér vozu barevným a bezbarvým lakem, takže prvky, jako jsou páté dveře, jsou stejně důkladně nalakované zvenčí i zevnitř.
Za konečnou kontrolu kvality laku rovněž zodpovídají lidé. Zaměstnanci Lexusu primárně kontrolují tloušťku, hladkost a lesk nátěru a odstín barvy, aby se ujistili, že lak nemá žádné vady. Mistři automobilky, kteří jsou za to zodpovědní, dokážou ručně odhalit nedostatky o velikosti pouhého půl milimetru. Tím však kontrolní proces nekončí – karoserie vozu je nasvícena jasným světlem v barvách RGB (červená, zelená a modrá), což umožňuje detekovat i minimální změny barvy jakož i případné promáčknutí a škrábance, které nebyly odhaleny dříve.
Jak už zaznělo, i lak může být uměleckým dílem. Až příště usednete do svého vozu, budete vědět, že i té vnější vrstvě jeho kabátu byla věnována řádná péče. A což teprve když se jedná o luxusní vozy. Ostatně jakému vzhledu automobilů dáváte přednost? Matné či lesklé laky, metalíza, perleťový efekt? Napište svůj pohled do diskuse.
automobilky, doporučujeme, karoserie, technologie aut, vývoj automobilů
Sledovat komentáře přes RSS