Červená Toyota 2000 GT

Doporučujeme, Fokus

Málo známá genová výbava

28 března 2019   Galerie

Co se vám vybaví, když se řekne Yamaha? Nejspíš proslulé motocykly a hudební nástroje. Fanoušci sportovních aut však vědí, že rozhodnutí této japonské značky postavit se na čtyři kola přineslo nejeden zajímavý výsledek.

Pojďte se s námi ohlédnout na pět zajímavých počinů automobilového světa, v nichž hrála nezastupitelnou roli Yamaha. O kolika z nich jste věděli, že nesly a nesou tyto japonské geny?

Toyota 2000 GT

Přenesme se do šedesátých let minulého století. Yamaha sní o tom, že vyrobí sportovní vůz. A Toyota se stále více angažuje v motoristické branži. Právě dokončuje svůj první sportovní model Sports 800. Spolupráce téhle dvojice proto nemohla dopadnout špatně. Důkazem je první japonské superauto Toyota 2000GT. Kupé vybavené řadovým šestiválcem, jehož výkon se vyšplhal na 152 koní, upoutalo svým stylem a moderními řešeními, které mu přinesly sportovní úspěchy. Zajímavé je, že věkový průměr inženýrů, kteří sportovní Toyotu vytvořili, činil pouhých třicet let. Nakonec se vyrobilo jen 351 kusů tohoto modelu.

Lexus LFA

Lexus LFA se pyšní výjimečným stylem, inovativními technickými řešeními, skvěle se řídí a jeho pohyblivé budíky jsou fascinující. Hodně speciální byl i motor, atmosférický vidlicový desetiválec o rozměrech typické V8 a hmotnosti nižší, než jakou má konvenční V6. Na vytvoření této jednotky, jediné svého druhu, se rovněž intenzivně podíleli inženýři z Yamahy. Při projektování systému sání firma využila svoje bohaté zkušenosti s výrobou hudebních nástrojů, což přineslo charakteristický zvuk tohoto Lexusu.

Volvo XC90 V8

Kdo říká, že rodinný vůz nemůže mít pod kapotou vidlicovou osmičku? Určitě si to nemyslí inženýři Volva a Yamahy. Zasadit tenhle motor do XC90 nebylo snadné, neboť projekt vozu s instalací typického motoru V8 vůbec nepočítal, navíc jednotku bylo nutné umístit napříč. Mise však byla splněna, a tak motor B8444S spatřil světlo světa. Kompaktní jednotka měla pro vidlicové osmičky atypický úhel svíraný válci – tedy šedesát stupňů –, přičemž jednotlivé válce nebyly umístěny proti sobě, nýbrž posunuty o polovinu své šířky, aby motor zabíral co nejméně místa. Jednotka se uplatnila rovněž v modelu S80.

Toyota Altezza RS 200

Historie spolupráce Yamahy a Toyoty je dlouhá a plná zajímavých projektů. Příkladem je i čtyřválec, řadový motor 3S-GE, který pohání auta, jako je Celica, MR2 nebo RAV4. Jednotka se dočkala již pěti generací, ovšem poslední najdeme pouze v jediném modelu: Toyotě Altezza, která je v Evropě známá jako Lexus IS. Motorem je vybavena i varianta Altezza RS 200 dostupná jen v Japonsku. Je navíc vybavena systémem proměnného časování ventilů vyrobených z titanu. Maximálního výkonu 210 koní dosahoval tento motor při 7600 otáčkách za minutu. Se dvěma těmito vozy dokonce startoval tým Gazoo Racing ve svém prvním závodě – 24 hodin na Nürburgringu v roce 2007, přičemž jeden z nich řídil sám prezident Toyoty Akio Toyoda, a druhý autor Lexusu LFA, Hiromu Naruse.

Yamaha Sports Ride Concept

Yamaha se pokoušela vytvořit i vlastní automobil. V roce 1992 vzniklo několik prototypových exemplářů modelu OX99-11, který poháněl motor V12 z Formule 1. Ovšem auto se do oficiální produkce nedostalo. Yamaha se svých snů nevzdala a na Tokyo Motor Show 2015 představila Sports Ride Concept. Konstrukce malého dvoumístného sportovního auta stála na lehkých trubkách a panelech z uhlíkového vlákna, ve stylistice karoserie pak jsou prvky inspirované motocykly Yamaha. Do této chvíle však auto na svoji výrobní verzi marně čeká.

 

, ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.