Michal Hess designer

Born this way

Michal Hess: Chtěl bych navrhnout vlastní auto

25 srpna 2015   Galerie

Před časem jsme se od Michala Hesse dozvěděli, co obnáší práce designéra. Dnes jsme se ho zajeli zeptat, jak konkrétně může vypadat jeho pracovní den a co ho na automobilovém designu vlastně baví.

Minule jsme skončili u propisky: když máte hotové první skici na papíru, co následuje?

Nějak ty naše malůvky přeneseme do počítače. Pak se na jejich základě dělají skici ve Photoshopu pomocí tabletu. A potom se přechází k modelování ve 3D.

To vypadá jak?

Jsou to zase skici, ale už prostorové. Nahodíme si tam nějaké proporce, vzájemné vztahy jednotlivých prvků a ladíme to, až se nám to líbí.

A pak už jsou hliněné modely?

Ano, ale ty my tady ve Swellu ještě neděláme. Je to chvíle takového ověření těch našich modelací v počítači. My tuhle fázi ale zatím přeskakujeme, je to otázka dalších měsíců nebo možná let.

Co tedy po vašich 3D modelech následuje?

Nějaké vizualizace a konzultace s ostatními. Když vše dobře dopadne, může začít výroba, my stojíme ale pořád na začátku, takže zatím ve výrobě nic nemáme.

Čím konkrétně se zabýváte?

Momentálně například designem difuzoru na nárazníku nebo designem reflektorů. Jsou to spíš takové detaily, jednotlivosti. Automobilka třeba na začátku vývoje zadá svým dodavatelům poptávku a všichni jim ve skicách předvedou své nápady, myšlenky, vize. Většinou si z těch věcí něco „vyzobnou“, takže výsledné tvary jsou takovou mozaikou nápadů z mnoha různých stran.

Naší další zajímavou aktivitou byl například návrh interiéru pro pracovní stroje. Mě interiér hodně láká, je tam větší svoboda, člověk se může pustit do kreativnější práce, byť i tady je to omezené ergonomií a podobně.

Co dalšího?

Když si představíte varianty škodovek typu Scout nebo RS, tak bychom se rádi věnovali podobným paketům. Nástavce a lemy prahů, oplastování podběhů a dalších míst. Optické modifikace.

Na co se chystáte do budoucna?

Rádi bychom se dostali k navrhování kol, tam panuje celkem volnost. Naším snem je navrhnout a postavit vlastní vozidlo po vzoru britských či italských malosériových výrobců. No a moc rádi bychom získali prestižní ocenění Red Dot Award za některou z našich prací.

Podléhají designu také díly auta, které nejsou vidět?

Navrhuje se třeba plastový kryt motoru, ten musí hezky vypadat. Existují i místa, říkáme jim šedé zóny, která jsou vidět, když například otevřete dveře: dřív se to neřešilo, teď se tím výrobci začínají zabývat. I tyhle kouty by měly být pěkné na pohled. Jinak na podobné hrátky není prostor, také s ohledem na čas a finance. Aby třeba odlitek bloku motoru vypadal esteticky, tak daleko zatím ještě nejsme (smích).

Co vás na vaší práci nejvíc baví?

Mám rád auta a baví mě je navrhovat. To je celé. Většina kluků má auta více či méně ráda a já mám to štěstí, že můžu být u samého zrodu, to je báječné. Fascinuje mě ten proces – když dokážeme myšlenku, nápad přenést do 3D modelu a pak třeba i do nějaké funkční věci.

A co je naopak těžké?

Občas je velmi těžké ukončit jednu z těch fází, hlavně tu první, když vymýšlíme a skicujeme. Pak začínáme modelovat a najednou si řeknu, co kdybych tady tohle ještě upravil, tady pozměnil linii. A termín je zítra. To se pak chytám za hlavu a říkám si, proč jsem to nebo tamto neudělal jinak. Je třeba vědět, kdy ukončit jednu část a jít dál. Nejhorší je honba za absolutní dokonalostí, které stejně nelze dosáhnout.

Michal Hess

Narodil se v roce 1989 v Liberci. Vystudoval průmyslový design na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Ve Swellu pracuje od roku 2014. Ve volném čase rád cestuje a sportuje.

, , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.