Poslední aktualizace 8. července 2019 od boomerang
Den před svatým Martinem, ve čtvrtek 10. listopadu, proběhl v Lázních Bělohrad už devátý ročník tradičního semináře Výzkum Vývoj Automotive, tedy VVA. Letos ve znamení prototypů, technologií a materiálů. Jaké to bylo?
Svatý Martin nám letos poslal svého bílého koně jako předvoj. Jeho páteční svátek posypaný sněhem už nebyl, zato když jsme se probudili do čtvrtečního bílého a mrazivého rána, vidina cesty do Podkrkonoší se nám ani trochu nezamlouvala. A stejně na tom určitě byli i všichni ostatní účastníci semináře. Kromě lidí z pořádajícího Swellu, kteří to z Hořic měli skutečně za rohem.
Předzvěst zimy ale byla tou jedinou šmouhou na jinak vydařeném dni nabitém novými a zajímavými informacemi, setkáváním a povídáním „v kuloárech“, dobrým jídlem i uvolněnou atmosférou. Příjemným hostitelem byl i letos krásný lázeňský rezort Tree of Life.
Sotva ředitel Swellu Petr Havlík seminář zahájil, spustil se příval přednášek. Jako první vystoupil Oldřich Kvaizar ze Škody, který všechny nechal nakouknout pod pokličku té nejžhavější mladoboleslavské novinky, Kodiaqu: názorně a poutavě ukázal, jak se rodila jeho karoserie. Kvaizarův kolega Adam Brabec potom plynule navázal povídáním o tom, jak ve Škodě využívají sériové technologie v prototypové výrobě.
Než se stopadesátihlavé publikum vypravilo na dopolední kávu a něco na zub, představil David Kollhammer ze společnosti Zetor novinky z brněnské továrny, pohovořil o tom, s čím se při vývoji potýkají, jak řeší emise a jaké metody využívají při konstrukci prototypů.
Po přestávce se slova ujal Václav Horčič ze společnosti Hella, který – jak jinak – mluvil rovněž o prototypech: ovšem prototypech menších. O reflektorech.
Matěj Oliva následně představil, v jakém stavu se nachází velmi zajímavý a ambiciózní projekt, který na světové silnice postupně navrací legendární českou krasavici, skútr Čezeta s elektrickým pohonem. O „praseti“ a novinkách kolem něj chystáme samostatný článek.
Před obědem se dostalo i na závodní vozy, dokonce na formule. O aktuálním dění v týmu CTU CarTech i o nedávno ukončené – a veleúspěšné – sezoně přišel promluvit Filip Tomasch ze Strojní fakulty pražského ČVUT.
Dobře najedeni a napojeni se všichni shromáždili v sále připraveni na další nášup zajímavých informací. Jako první s nimi v druhé půlce dne přišel Petr Stejskal z firmy One3D, který ukázal, co je to aditivní výroba polymerů a jaké hrátky a kouzla se s takovými výrobky dají provádět.
Luboš Rozkošný ze společnosti Innomia publikum seznámil s technologií nazvanou DMLS. Jedná se také o aditivní výrobu, ovšem tentokrát kovů. A zajímavé věci v této oblasti umějí také – těšte se na připravovaný článek.
O poslední odbornou přednášku dne se postaral Jan Homola z Klastru aditivní výroby, který se věnoval konstruování automobilů s využitím 3D tisku.
Ještě před ním ale vystoupil host vzácný, pro mnohé jistě nečekaný, o to však zajímavější: David Černý. Ukázal nám dlouhou řadu svých instalací, které nějakým způsobem propojují umění a techniku, automobily a motory. Svým nezaměnitelným způsobem vnesl do veskrze technicky a odborně naladěného dne trochu odlehčení, humoru (jak jinak než patřičně černého) a nadsázky. Soudě dle reakcí publika mělo jeho vystoupení velký ohlas. (A ano, tušíte správně, hláška z titulku pochází právě z jeho úst.)
Na závěr pak čekala tradiční panelová diskuse, jejíhož vedení se letos ujal Milan Kluz ze Swellu. Když debaty utichly, byl už čas jen na rozloučení a poděkování všem za účast, závěrečné občerstvení a cestu domů.
Těšíme se na viděnou zase napřesrok.
Altran CZ, doporučujeme, seminář VVA
Sledovat komentáře přes RSS