Čezety na silnici

Fokus

Na nové Čezetě slyšíte jen vítr a zpěv ptáků

2 prosince 2015   Galerie

Módní vlna elektrických skútrů zasáhla i české kraje. Vrací se totiž Čezeta s protáhlým čumákem. Povídali jsme si s jedním z tria nadšenců, kteří české legendě vracejí život.

Jsou tři – Angličan, Němec a Uruguayec. Učaroval jim ikonický český skútr ČZ pro své tvary přezdívaný prase. A tak se vydali na nelehkou misi vrátit tomuto stroji život. V Mirošovicích nedaleko Prahy zatím předělávají staré skútry na jejich moderní elektrické verze. V plánu už je ale i výroba úplně nových kousků. Povídali jsme si s Alexem Monestierem.

Jak se v hlavách tří cizinců zrodil nápad oživit v Česku místní ikonu?

Můj společník Neil Smith viděl jednou Čezetu na silnici tady v Česku a nevěřil svým očím. Shodou okolností v tu dobu dostal darem elektrický skútr z Číny, na kterém bylo dobré jenom zrychlení, ostatní za moc nestálo. Nešlo by Čezetu udělat elektrickou, říkal si, protože její tělo je přímo ideální – je tam hodně prostoru. Začal experimentovat a výsledkem byl první prototyp. Jezdil opravdu jako prase – strašná rychlost, úžasná akcelerace, dlouhý dojezd (smích). No a pak náhodou zjistil, že značka je volná, a koupil ji.

A jaký je váš příběh?

Daleko kratší. Mám hodně zkušeností se start-upy, což Čezeta je. Prostě jsem jednou viděl inzerát, který Neil dával, a odpověděl na něj. Měl hodně kandidátů, ale vybral si mě a Lutze Buennagela. Říká, že rozhodovalo hlavně lidské hledisko. Chtěl, abychom si vzájemně sedli. Což se snad stalo.

Návrat ikony

Elektrický skútr Čezeta 506 je pokračovatelem legendárních modelů ČZ Typ 501 a 502. Zkonstruoval je Jaroslav František Koch, výroba začala v roce 1957 v českobudějovické pobočce Českých závodů motocyklových, národní podnik Strakonice.

Novinku pohání 5kilowattový elektromotor ukrytý přímo v náboji zadního kola. Obě brzdy budou kotoučové, ovládané pákami na rukojetích. Šťávu dodává li-ion baterie s kapacitou 5 kWh, což skútru stačí na zhruba 70 až 90 kilometrů. Za příplatek bude rekuperační brzdění, což dojezd zvedne až na sto kilometrů. Zabudovaná 15ampérová dobíječka nabije akumulátor naplno za asi 4,5 hodiny. Ceny prvních kusů by měly být 9 900 eur.

Jak vy jste se dostal do Česka?

Vystudoval jsem strojní inženýrství na ČVUT v Praze. No a jako vždy – je v tom žena. Už jsem tady zůstal.

Co je pro vás dobrý design?

(Přemýšlí.) Řekl bych letecký design. Kde je ho minimum s maximálním užitkem. Ve všech směrech – estetickém, funkčním, strukturálním. Většinou to jde dobře dohromady.

Jaká auta se vám líbí?

Musím říct, že nejsem úplně nadšený ze současného stavu automobilového designu. Částečně je to tím, že tunel je zlý. Aerodynamický tunel. Všichni chtějí mít dobré koeficienty, pochopitelně, ale design trpí. Líbí se mi tenhle přístup: vnějšek auta vidí lidé kolem, ale uživatel se při jízdě dívá na vnitřek. Proto by se automobilky měly zaměřit na palubní desku, aby pohled na interiér byl zážitek. Tady je prostor zaujmout, uchvátit. Vidím tu obrovské rozdíly mezi značkami, naštěstí.

Ptal jste se, jaká auta se mi líbí. Mám rád mimo jiné novější Mercedesy a Peugeoty. Mercedes je podle mě výborný v interakci s řidičem. Prostě mají velmi dobře zpracované interiéry. Peugeoty nejsou nejdražší auta, ale mají úžasnou historii a velmi povedené, poměrně minimalistické a dobře uspořádané a funkční interiéry.

A které auto vás uchvátilo vzhledem?

Mně se vždycky líbily Alfy Romeo. Zvenku i zevnitř. Tahle auta šla vždy svým směrem. Bohužel nebývala spolehlivá, škoda. Ale ten italský design, nádhera!

Proč je teď tolik v oblibě všechno retro?

To je dobrá otázka. Možná je to určitým způsobem reakce na ten uspěchaný život. Taková brzda – staré je dobré. A také jde o tu aerodynamiku, jak jsem říkal, auta jsou si čím dál víc podobná, kdežto retro design skýtá mnohem větší možnosti rozletu a kreativity.

Jak jste při oživování Čezety postupovali? Nakupovali jste staré skútry? Měli jste k dispozici dokumentaci?

Neil nejprve koupil dvě Čezety, ty ale nefungovaly, uspěl až u třetí. Pak nakupoval další, i nepojízdné, aby využil různé díly a sestavil z nich funkční stroj. Pak teprve začal stavět elektrický pohon.

Kolik kusů v tuhle chvíli existuje?

Dnes máme pět funkčních prototypů. Jsou to staré karosérie, korpus už je ale předělaný, jsou tam úchyty na baterie a tak dále.

Ale chystáte se skútry vyrábět kompletně nové, že?

Ano. Budeme spolupracovat s firmou Swell. Budou pro nás v první fázi digitalizovat karoserii, tedy převádět fyzické díly do CAD systémů tak, aby skútr existoval v počítačových datech. Vlastně poprvé v historii. Následovat by měla další konstrukční spolupráce a dost možná se budou podílet také na výrobě prvních předsériových kusů. To je ale hudba budoucnosti.

Měnilo se něco po konstrukční stránce?

Jiné jsou třeba brzdy, obě musí být kotoučové. Prototypy zatím mají vpředu bubnové, sériové kusy ale musí mít kotouč i tam. Motor je umístěný přímo v náboji zadního kola.

Kdy plánujete výrobu spustit?

Už začínáme, ale stálou výrobu počítám rozjedeme kolem května příštího roku. Finální montáž bude probíhat u nás v Mirošovicích.

Avizované ceny jsou poměrně vysoké, deset tisíc eur je na skútr dost.

Elektropohon je pořád ještě na počátku. I když třeba elektromobily už existují dlouho, nejsou nijak rozšířené. A u motorek jsme úplně na startu. Je to jako když byly první mobily, první počítače. Co je nové, to je drahé. Vozy Tesla stojí tři miliony. Čezeta je teď do tří set tisíc. To se ale všechno změní, jakmile se tahle technologie začne víc a víc rozšiřovat.

Vnitřek Čezety je napěchovaný, jsou tam úložné prostory? Vejde se tam přilba?

Nevejde. Ale když jsme dělali průzkum trhu, řidiči nám často říkali, že si helmu radši berou s sebou.

Ptám se na to proto, jestli je retro design pro lidi natolik lákavý, že oželí nějaké to pohodlí.

To podle mě problém nebude. My v tom retru jdeme ještě dál, k Čezetě se budou prodávat kožené brašny na bocích. Helmu tam sice nedáte, nákup ale ano.

A co zabudované bluetooth reproduktory? To není moc retro.

To ne, ale je to báječné. Ten skútr je tak tichý, že můžete bez potíží poslouchat hudbu v rychlostech šedesát, sedmdesát kilometrů za hodinu.

Neplánujete uměle vytvářet zvuk motoru kvůli bezpečnosti chodců a podobně?

Ano, tohle je v plánu. Teď jenom diskutujeme o tom, jestli to má být chrochtání nebo něco jiného (smích).

Mohli byste nabídnout, aby si majitel mohl tenhle zvuk upravit na míru. Jak je to vlastně s tím programováním Čezety?

To je dobrý nápad! Připravujeme aplikaci, která bude v reálném čase komunikovat s nastavením motorky. Chceme oslovit i mladé lidi, lidi, kteří rádi používají chytrá zařízení. Budou tam různá nastavení – například si řeknu, že dnes potřebuji velký dojezd, a tak oželím výkon; druhý den se naopak budu chtít projet svižně a ostře, ale nebude mi vadit, že dojezd bude poloviční.

Připravujeme také propojení s mapami od Googlu a další podobné věci. To je spíš takové překvapení do budoucna.

Co LED svícení?

Jistě, všechno bude určitě LED. Samozřejmě zachováváme vzhled, ale technologie jsou současné.

Elektromotor rovná se velký točivý moment. Nezvedá se skútr při prudké akceleraci?

Nezvedá, on ten motor není zase tak silný, aby tohle dělal. Navíc zadní kolo je umístěné poměrně hodně vzadu.

Bude ABS, ESP?

Zrovna teď to zkoumáme a zjišťujeme. Zatím to vypadá, že to ještě není povinné. Takže vyčkáváme.

Čezeta má pevný světlomet – není to hendikep? U většiny skútrů je na řízení a natáčí se.

To je pravda, ale je i hodně motorek s pevným světlem. A v autě se většinou také nenatáčejí, i když teď už do zatáček přisvěcují. My to chceme vyřešit širším kuželem předního světla, původní skútr prostě tehdy moc nesvítil.

Kolik lidí bude na výrobě pracovat?

Postupně, během pěti let, se chceme rozrůst až na zhruba dvacítku lidí. Je to založené na úzké spolupráci s dodavateli. Těch máme docela hodně, náš vklad je know-how a design.

Kolik plánujete vyrábět kusů?

V prvním roce chceme vyrobit asi sto skútrů, v dalším dvě stě, pak čtyři sta a ve čtvrtém nebo pátém roce tisíc kusů. Ale to jsou jen odhady, uvidíme, co řekne trh. Lidé nám fandí, elektropohon bude postupně obrovský průmysl. Jen je zatím dražší, než by většina lidí očekávala.

Podle toho, jak se teď vyvíjejí baterie, si myslíme, že během několika málo let nastane výrazný posun v jejich velikosti. Pro nás to bude znamenat buď víc úložného prostoru, nebo větší kapacitu akumulátorů. A velmi pravděpodobně výrazný pokles cen.

Kolik máte předobjednávek?

To nemůžu říct, ale máme objednávky z různých koutů světa. Zájem je docela velký. V Evropě je trh s elektrickým pohonem zatím málo rozvinutý, hlavní trhy jsou USA a Čína. Ale ten celosvětový trend je ohromující.

Čekali jsme, že to schytáme

Elektrifikovat legendu, to je přece jen odvážný krok. Co na to fanoušci těch starých klasik z minulého století? Jak to vezmou? Elektromotor? Bez spojky? Alex a jeho kolegové se rozhodli pro zkoušku ohněm:

„Pozvali jsme do Mirošovic členy klubu, který se věnuje starým Čezetám. Jsou to skalní příznivci a očekávali jsme, že elektrické verzi moc fandit nebudou. Komentáře na internetu totiž byly převážně negativní a často od obdivovatelů benzinové verze. Přišlo jich asi dvacet a čekali jsme, že to spíš pěkně schytáme. Nechali jsme je projet a oni všichni jako jeden muž říkali převážně dvě slova: super a fantastické,“ směje se Alex.

, , , ,



1 Response

  1. Jan Kavik napsal:

    Já si naopak myslím, že tvary z aerodynamického tunelu učí designery k přirozeně dokonalejším tvarům. V poslední době se vyskytují ničím neodůvodnitelné boční prolisy jakoby blatníků z 30 let. Nejsou to nadčasové tvary, za pět let to bude hnusné a nikdo nebude za 30 let vzpomínat na H***i30, jako dnes na Alfy Romeo.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook