Takhle to začalo: výroba prvního kompletního modelu Bentley, EXP I. Když se v roce 1920, byl to pro tehdy stále mladý automobilový svět šok.

Doporučujeme, Relax

Nejlepší ve třídě

2 srpna 2019   Galerie

Červenec skončil před pár dny, připomeňme si proto jedno výročí. Nejkulatější z kulatých. Walter Owen Bentley založil svou společnost v červenci 1919.

Cíl měl tehdy prostý: vyrábět „rychlé auto, dobré auto, nejlepší ve své třídě“.

Píše se 10. červenec 1919. Čtvrtek. Londýn se zase jednou pořádně sprchuje a nejvyšší teplota toho dne se nepřehoupne přes jedenáct stupňů. A právě toho dne dolní komora Parlamentu Spojeného království schvaluje návrh zřídit ministerstvo dopravy. Poslanci upozorňují na důležitost státní dopravní politiky. Ve stejnou dobu v Praze Vlastimil Tusar jako čerstvý československý premiér před Národním shromážděním prohlašuje, že Československo si přeje žít se všemi svými sousedy v míru.

Ten den ale dochází k jiné důležité události. K něčemu, co má velice slibnou budoucnost: strojař, vojenský pilot a automobilový závodník Walter Owen Bentley — mezi zasvěcenými známý jako W. O. — v londýnské části Cricklewood zakládá firmu nesoucí jeho jméno.

Této luxusní značce tedy ani ne před měsícem bylo sto. Což je výročí, které v automobilovém průmyslu není zdaleka běžné, „podařilo“ se to jen hrstce automobilek. Pojďte si s námi projít historii Bentley, od skromných začátků po přerod v prémiového výrobce.

W. O. Bentley byl vášnivým závodníkem. S vlastnoručně upravenými a vyladěnými auty vyhrál několik závodů. Vedle toho prodal řadu vozů s elegantními karoseriemi. Tyto modely snesly srovnání s těmi od Daimlera nebo Rolls-Royce. Triumfy Bentley v Le Mans ve dvacátých letech minulého století upoutaly pozornost veřejnosti a nasměrovaly ji právě na mladou značku. Ta si tak hned v začátcích vydobyla jednu z čelných pozic v závodním světě.

Střih. V jedenadvacátém století jsou ideály firmy — luxus a výkon — snad ještě platnější než kdy dřív a Bentleyho vize se ve strategii jejího zakladatele objevují dodnes. Společnost Bentley Motors, dnes sídlící v anglickém Crewe, vlastní od roku 1998 koncern Volkswagen. Značka je stále jedním z nejdůležitějších britských symbolů — a také oficiálním dodavatelem britské královské rodiny.

 

1910-1919

W. O. Bentley narozený v roce 1888 je to zapálený technik. Automobily z konce devatenáctého a začátku dvacátého století nesnáší: jsou podle něj nebezpečné, komplikované a hlučné. Takže nikoho z jeho okolí vlastně nepřekvapuje, když se pouští do konstruování vlastních aut. Aut, která splní jeho nadmíru náročné požadavky jako řidiče, inženýra a gentlemana.

Oficiálním startem společnosti Bentley Motors je říjen 1919; v září 1921 továrnu opouští první vůz značky a putuje ke svému majiteli Noelu van Raaltemu. Vůz stojí 1 050 liber, což je obnos, který si tehdy průměrný člověk vydělal za několik let. Prvotinu zdobí typická mřížka chladiče a symbol letícího písmene B.

1920-1929

Vozy Bentley z dvacátých let patří mezi nejtypičtější a nejosobitější automobily té doby. A nejen vizuálně: jednou z vášní W. O. Bentleyho je vývoj a konstrukce závodních motorů. „Chtěl jsem stvořit rychlé auto, dobré auto, nejlepší ve své třídě…“ Výsledek jeho snažení je opravdu působivý: přichází s prvním třílitrovým motorem Bentley o výkonu 85 koní, který jeho vůz rozhýbe na rychlost osmdesáti mil za hodinu (129 km/h). To je na tu dobu něco jedinečného.

Na tratích v Indianapolisu, Brooklands nebo na ostrově Man stanovují vozy Bentley řadu rychlostních a vytrvalostních rekordů. Do análů se zapisují především legendární úspěchy takzvaných Bentley Boys — skupiny zámožných britských motoristů — a prvenství v Le Mans v letech 1924, 1927, 1928, 1929 a 1930. Tuto dominanci si motoristický a závodní svět pamatuje dodnes.

1930-1939

Toto období je plné bouří. Přes závodní úspěchy, rekordy a veřejné uznání se dostavují finanční obtíže. Do hry vstupuje Rolls-Royce a v roce 1931 značku Bentley přebírá. Výroba se přesunuje do Derby, kde vzniká „Bentley 3 ½ Litre“, o němž inzeráty mluví jako o „tichém sportovním vozu“. Prolíná se v něm to nejlepší od obou značek — agilita s luxusem, výkon s tichem.

V roce 1930 uzavírá Woolf Barnato (v letech 1926-1931 šéf Bentley a vítěz z Le Mans z let 1928 a 1929) sázku o sto liber, že svým vozem dojede z Cannes do Londýna rychleji, než legendární vysokorychlostní vlak Le Train Bleu urazí cestu z Cannes do Calais. Se svým 6,5litrovým sedanem Speed Six vyhrává. Nízká střecha a dominantní linie přídě v tomto modelu ztělesňují sílu, vytrvalost a svalnatost Grand Toureru značky Bentley. Designéři v Crewe dodnes tyto tvary popisují jako velice silnou inspiraci současných moderních automobilů Bentley.

1940-1949

Přestěhování do Crewe v roce 1946 dává značce přístup k řadě talentovaných a velice kvalifikovaných inženýrů a mechaniků. Během druhé světové války se přesouvají do rušného průmyslového centra a díky dostupným moderním technologiím a novému výrobnímu konceptu může Bentley poprvé vyrobit celý kompletní automobil. Tím prvním, který vznikl nikoli pouze jako běžný podvozek a karoserie, nýbrž do posledního šroubku jako Bentley, je model Mark VI. Továrna v Crewe je tak dodnes místem, kde se přesnost současnosti potkává s vášní minulosti.

1950-1959

Pokrok spojený s přesunem do Crewe ve čtyřicátých letech umožňuje Bentley Motors vyrábět místo „pouze“ dobrých aut luxusní a výkonné cestovní kočáry, Grand Tourery. V roce 1952 debutuje Bentley R-Type Continental, Mulliner kupé s maximální rychlostí těsně pod 120 mil za hodinu (193 km/h). Mulliner je společnost, která se věnuje dalšímu zušlechťování a vylepšování vozů Bentley. Vůz se stává nejrychlejším čtyřmístným automobilem na světě.  R-Type Continental si velice rychle získává pověst vrcholného a rychlého luxusního vozu. Na dalších třicet let jde o poslední Bentley, které nemá svůj protějšek značky Rolls-Royce. O tři roky později do modelové řady ještě přibývají kupé a sportovní sedan.

V roce 1957 automobilka představuje nový a netrpělivě očekávaný čtyřdveřový model Continental Flying Spur. V roce 1959 vyjíždí také Bentley S2 s novým 6,2litrovým hliníkovým motorem V8, který nahrazuje šestiválec původně vyvinutý pro modely Rolls-Royce ze dvacátých let.

1960-1969

Modelová řada Bentley v šedesátých letech prochází neustálým a dlouhodobým vývojem. Na pařížském autosalonu se v roce 1965 představuje model řady T, který v roce 1971 dostává jméno Corniche.

1970-1979

Je srpen 1971 a zakladatel značky W. O. Bentley umírá ve věku 82 let. Do (automobilové) historie se zapsal jako zapálený nadšenec a odborník na motory a jako strůjce jednoho z nejobdivovanějších výrobců prémiových aut planety.

Pochopitelně se ale jede dál: přichází nelehké období, které je charakteristické jednou věcí. Spolupráce s Rolls-Roycem a jeho karosářskými partnery — jako je Mulliner —, zanechává v „bentleyovské DNA“ jedinečné stopy vytříbeného luxusu. Tak, jak by si to sám W. O. nejspíš přál. V sedmdesátých letech prochází omlazovací kůrou také slavný motor V8. Cílem je zvýšit jeho objem na 6,75 litru — hodnotu, kterou si drží dodnes.

W. O. Bentleymu bylo pouhých šestnáct let, když odešel ze školy a nastoupil do učení u Great Northern Railway. Jeho otce to stálo nezanedbatelný obnos 75 liber, ale svého párou posedlého synka do Doncasteru na severu Anglie dostal. Pět let mladík vydělával 25 pencí týdně coby pracující učeň — už po roce a půl se ale dostal ke svým milovaným parním strojům. Když si uvědomil, že šplh po společenském žebříčku by trval roky, rozhodl se W. O. ke konci svého učení pro změnu směru. S velkou prozíravostí se odklonil od páry k rychle se rozšiřujícímu spalovacímu motoru.

1980-1989

Identita značky Bentley se v osmdesátých letech dál vyvíjela a toto období je počátkem modelových řad, které známe dnes. V označení modelu nové řady T se zrcadlí odkaz značky z okruhu v Le Mans: Mulsanne podle legendární rovinky. Novinkou modelu je nové provedení zavěšení zadních kol.

V roce 1982 se objevuje silná verze Mulsanne Turbo, která se na rychlost šedesát mil za hodinu (96 km/h) rozjede za sedm vteřin. V roce 1985 se Mulsanne mění na Turbo R, nejrychlejší silniční Bentley na světě. V roce 1984 se Corniche přejmenovává na Continental a stává se jedním z nejprodávanějších modelů. Až do roku 1989 je polovina aut z Crewe značky Bentley.

1990-1999

Přechod pod křídla Volkswagenu v roce 1998 znamená novou porci zdrojů, technologií a řady dalších podnětů ke znovuzrození značky Bentley. Do světa se hlásá, že po 67 letech budou Bentley a Rolls-Royce opět dvě samostatné automobilky. Volkswagen oznamuje, že do značky, závodu v Crewe a výroby zbrusu nového modelu investuje pět set milionů liber. Je to zároveň potvrzení záměru zachovat neopakovatelnou a skrz na skrz britskou tradici.

2000-2009

V roce 2001 se Bentley vrací do Le Mans: tým končí třetí a značku tak vrací na stupně vítězů po 71 letech. Ve stejném roce výrobce oznamuje, že vyrobí první limuzínu na zakázku: pro britskou královnu při příležitosti jejího zlatého jubilea (půlstoletí na trůnu). Je to první Bentley využívaný pro státní účely. Automobilka je tak dál jednou z nejvýznamnějších ostrovních firem — a stává se oficiálním dodavatelem královské rodiny.

V roce 2003 se představuje Continental GT, první zcela nově vyvinutý model této éry. Inspiraci si bere z R-Type a vlastně zakládá úplně nový segment: moderní luxusní Grand Tourer.

Rok 2009 je dalším významným milníkem v historii značky. K devadesátiletému výročí si Bentley naděluje zbrusu nový model Mulsanne. Kombinuje tradice a vrcholný luxus s těmi nejmodernějšími technologiemi současnosti.

2010-2019

V roce 2015 přichází něco, co ještě před pár lety čekal asi málokdo, co ale přijít zřejmě muselo. Luxusní výrobce limuzín představuje čtvrtou modelovou řadu: SUV jménem Bentayga. V době svého uvedení to je nejrychlejší, nejsilnější, nejluxusnější a nejexkluzivnější SUV na světě.

V roce 2018 pak přijíždí nová, třetí generace Continentalu GT. Ostřejší, lehčí, rychlejší a rafinovanější než kdykoli předtím. Vrchol cestovních vozů typu Grand Tourer. Od roku 2003 Bentley dodal zákazníkům po celém světě téměř sedmdesát tisíc vozů Continental GT — jedná se tak o nejúspěšnější Bentley všech dob.

 

, , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook