Hořice, 300 zatáček

Relax

Nejslavnější zatáčky v Evropě

23 června 2015   Galerie

Tři sta zatáček Gustava Havla je slavný motocyklový závod na přírodním okruhu v Hořicích. Nedávno jsme si povídali s jeho účastníkem a teď, po skončení 53. ročníku, jsme vyzpovídali jeho ředitele.

Martin Sodomek má motorky v krvi, byť už se na nich dnes sveze jenom rekreačně. O to víc se jim věnuje pracovně – ať už jako šéf hořického automotoklubu, v němž působí už třiatřicet let, nebo jako ředitel místního legendárního závodu.

Hořice, 300 zatáček

Pro Martina Sodomka (vlevo) jsou závody odměnou za stovky hodin práce.

 

Jste v čele AMK Hořice – čím se zabýváte?

Především motocyklovými závody. Jako jediní u nás děláme dva každý rok. Tradičních Tři sta zatáček a později v létě Českou Tourist Trophy, která se během posledních dvou ročníků změnila v neoficiální mistrovství Evropy na přírodních okruzích třídy 600 a 1 000 ccm. Dále provozujeme autokemp a dětské dopravní hřiště. V neposlední řadě pomáháme s dalšími motocyklovými závody v Česku, pořádáme motosrazy nebo i oslavy čarodějnic.

Jsou motorky vaše celoživotní láska? Závodil jste také?

Nezávodil. V roce 1984 jsem měl ošklivou nehodu, motorka zůstala celá a já byl „napadrť“. Měl jsem potíže s nohou, takže motorky aktivně nepřicházely v úvahu – přirostly mi ale k srdci jinak, z druhé strany. Po nehodě jsem roky jezdil jenom na babetě, pak jsem přemýšlel o motorce, ale zvítězila jen pohodová, odpočinková jízda na „dvoustovkovém“ skútru.

Jak se letošních tři sta zatáček povedlo?

Vždy, když se stane neštěstí, nedá se říct, že se něco povedlo. Ale ano, celkově to jinak dopadlo dobře. Předpověď hlásila ošklivo a zimu, nakonec bylo polojasno až jasno a teplo. Účast jezdců byla famózní, jezdí sem rádi a my jsme měli problém, jak do pěti závodů vměstnat 239 startujících. Měli jsme tu zástupce rekordních čtrnácti států, dokonce jednoho Australana.

Hořice zůstávají pořád nejslavnějším závodem svého druhu v Evropě, po ostrově Man a závodě v Macau je to třetí nejnáročnější okruh na světě. Problém máme v tom, že závody nás stojí velké peníze, divácká účast je stále větší a větší, ale pořád větší a větší část lidí nechce za podívanou platit.

K těm smutným věcem – co přesně se letos stalo?

Došlo k vážné havárii Víti Bicana v Kudrnáčově zatáčce před cílem, když v sobotním tréninku došlo k technické závadě na jeho motocyklu a on vyletěl z trati a na následky zranění v pondělí ráno zemřel.

Další vážná nehoda se stala v neděli ve třídě do 600 ccm, také zřejmě selhala technika. Jezdec je v nemocnici, stabilizovaný, takže tady to snad bude bez vážnějších následků.

A došlo i k jedné paradoxní situaci, kterou jsme v Hořicích ještě nezažili: švýcarský jezdec havaroval v úseku Dachovské spojky při nájezdu do esíčka, motorka vletěla do stromu a okamžitě explodovala – stalo se to ve druhém kole a nádrž byla plná. Jezdec jenom odkulhal, což je skoro zázrak, ale motocykl lehl plamenem. Totálně. Začal trochu hořet i les, bylo to drama. A tu motorku předáme jako raritu do motocyklového muzea, ani na brněnském automotodromu se nikdy nestalo, že by ze stroje zbyly jenom takhle ohořelé cáry.

Jak probíhají přípravy na závod?

Začínáme v říjnu, ale třeba tlumicí materiál doplňujeme průběžně celý rok. Máme kolem pěti a půl tisíce žoků a pytlů, těch druhých je ale čím dál méně, protože žoky jsou velice atraktivní, dobře se s nimi manipuluje a jsou bezpečnější. Finální přípravy, navážení materiálu a podobně pak před závodem zabere asi deset dnů.

S čím se nejvíc potýkáte, co vás zlobí?

Zcela otevřeně: ožralí diváci. Pak ti, kteří nechtějí platit, a dále tací, kteří jezdí na závody za senzacemi, protože bulvární tisk za to dobře zaplatí.

Jak jste na tom se sponzory, tam nebojujete?

Musím říct, že doba se otočila a sponzoři jsou nám nakloněni stále víc. Bez nich, bez města a kraje bychom ty závody absolutně nemohli pořádat. Částka na jeden závod už přesahuje 2,5 milionu korun.

Kolik lidí se přípravám věnuje?

Celoročně na závodech pracujeme dva, tlumicímu materiálu se věnuje stabilní parta deseti až patnácti lidí. Ti chodí na brigády také celý rok. Co se závodu týká – když nepočítáme služby, jako jsou časoměřiči nebo rozhlas –, nebyli jsme letos daleko od tří set lidí.

Co je pro vás kolem závodů nejlepší, nejhezčí?

Když je sobota ráno, všechno je připravené a já vyrážím se svou taškou, v které mám všechny dokumenty, jdu na startovací věž a vidím všechny ty vlající státní vlajky. A samozřejmě když kolem trati vidím hromady diváků – velká většina není taková, jak jsem si postěžoval, jsou to fandové. A také spokojení závodníci – když v tom necháte stovky hodin svého volného času, je tohle ta největší odměna.

V čem je závod specifický?

V okruhu. Takový nikde na světě není, ani na ostrově Man. Parametry této tratě jsou podobné jako na okruhu v Brně, kromě šířky samozřejmě. Ale 5 150 metrů, 26 zatáček a 92 metrů převýšení jsou čísla, která hovoří za vše. Jezdci, kteří sem přijedou poprvé, třeba zvyklí na mistrovství Evropy, jsou úplně uneseni.

Přeci jen se nedá říct, že by okruh byl sám o sobě bezpečný. Vnímají to jezdi, mají strach, respekt?

V Hořicích nemůže startovat každý. Většina z nich jsou specialisté na přírodní okruhy. Kdyby to brali jako nebezpečí, nepřijedou. Naopak, počty startujících na všech přírodních okruzích v Česku se pořád zvyšují. Příští týden (rozhovor probíhal 20. května, pozn. red.) se jede závod v Jičíně, kam se přihlásilo 273 jezdců. A jezdí sem také kvůli atmosféře – vždyť kde zažijete patnáct tisíc lidí tlačících se u trati?

 

Martin Sodomek Narodil se v roce 1964 v Hořicích, vystudoval Střední zemědělsko-technickou školu a pracoval jako agronom a později jako ředitel Sportovních zařízení města Hořice. V hořickém automotoklubu působí od roku 1982, předsedou je posledních 15 let. Pracuje také v Autoklubu České republiky jako viceprezident pro motocyklový sport. Bydlí v Hořicích, je ženatý a má dvě dospělé děti a jednu krásnou vnučku. Ve volném čase rád jezdí po motocyklových závodech nebo relaxuje na zahradě.

, , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook