Fokus zrcátka

Doporučujeme, Relax

Nevnímáme je. Ale bez nich by to nešlo

6 října 2017  

Jsou to naši každodenní průvodci. Jejich přítomnost považujeme za samozřejmou a pohříchu málo si uvědomujeme, že tomu není zase tak dávno, co je automobilový svět vůbec neměl: zrcátka, světlomety, stěrače nebo pneumatiky.

A také semafory. Všechno jsou to tak běžné věci a přitom je musel někdo vymyslet, sestrojit, poprvé použít. Na deštivý víkend přinášíme ohlédnutí do historie projděte si s námi pár zajímavých a poutavých příběhů.

Zkontrolovat letmým pohledem dění za autem je pro řidiče ta nejpřirozenější věc. Víte ale, jak se zrcadla do aut vlastně dostala? Na začátku byla jak jinak dáma, která pro občasný pohled vzad používala kosmetické zrcátko z kabelky. První, kdo tuhle část připevnil k autu, byl však před více než sto lety jeden závodník.

V pokračování pátrání po dějinách zrcátek v autech jsme se dostali k těm vnějším: kdy se začala používat i vpravo, kam se montovala, proč je japonské taxíky mají dodnes na blatnících a jak je to s tím populárním nápisem „Objects in the mirror are closer than they appear“.

Ostatně jde o hlášku, která vešla ve všeobecnou známost natolik, že se dostala i do písní a filmů. Věšíte si na vnitřní zrcátko talismany? Nebo třeba voňavé stromečky víte, jak ty přišly na svět? Čtěte další pokračování zrcátkové ságy.

A ta nekončí. V poslední části jsme se podívali na zrcátka mimo auta: na nákladních autech, připevněná na motocyklové přilby nebo v kokpitech vojenských letadel.

Nástup podzimu s sebou nese pořádné příděly vody shůry. Abychom na cestách v dešti vůbec něco viděli, potřebujeme jednu jednoduchou součástku: kovové rameno osazené gumovou stěrkou. Přečtěte si zajímavý příběh stěračů.

Když je řeč o vidění: jakmile se setmí, je třeba si na cestu posvítit. První olejové a acetylenové lampy se do automobilů dostaly už v osmdesátých letech devatenáctého století. Pátrali jsme také po historii svícení: první díl se věnuje vývoji od začátků po halogenové zdroje, druhý pak pokračuje až k moderním LED a matrixovým systémům současných (a budoucích) vozů.

Plocha o velikosti dlaně krát čtyři: přesně tak malý je veškerý kontakt našich aut s vozovkou. Jistě, řeč je o pneumatikách, kterých si většina z nás všimne tak možná při přezouvání na podzim a na jaře a sem tam je možná dofoukne u pumpy. Víte ale, že za jejich zrodem stál veterinář, nebo co znamená slovo „padanga“?

Kdy jste naposled nervózně bubnovali prsty do volantu při dalším nekonečně se vlekoucím čekání na červené? Až příště zase ta zelená ne a ne padnout, budete vědět, že příběh semaforů začal výbuchem, že první měli v Londýně a že jejich rozkvět nastal, až když v Americe vymysleli jejich elektrické verze. Nebo to, kde stojí semaforový strom.

, , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook