Poslední aktualizace 10. července 2019 od boomerang
Konstrukce i marketing, mrštná jízda i vytrvalost. To jsou disciplíny, v nichž soutěží studenti v rámci Formule Student. Pánové z Fakulty strojní pražského ČVUT za sebou mají další sezonu – jaká byla?
O tom jsme si zajeli popovídat s Lukášem Paconěm, který je v týmu CTU Cartech šest let, z čehož poslední tři mu velel, a který se zanedlouho chystá předat otěže svému nástupci. Naposled jsme o studentských formulích psali přesně před dvěma lety. Za tu dobu tým prošel personální obměnou a stvořil dva nové modely auta.
Ten poslední FS09 je ovšem daleko spíš než evolucí v podstatě revolucí. „Je to tak, nezůstal kámen na kameni, v novém autě je jen minimum předchozích dílů,“ začíná své vyprávění o letošních inovacích šéf studentského týmu.
„Jednou z nejdůležitějších úprav bylo snížení těžiště, s nímž souvisela nová pozice pilota. Je víc položený a zasunutý do monokoku, který jsme tak museli prodloužit, neboli udělat nový.“
Formule týmu CTU Cartech v předešlých verzích vozila zavěšení a tlumiče takříkajíc nahoře, na vrchu monokoku. V zájmu snížení těžiště i tuto aparaturu přesunuli na spodek vozu. „Monokok v sobě má jakési zářezy, v nichž je to celé ukryté,“ popisuje Pacoň.
Úpravami prošel také motor, který konstruktéři zespodu o čtyřicet milimetrů seřízli. „Vyndali jsme sériová čerpadla a namontovali svá vlastní, menší, z hliníku. Přikryli jsme to přírubou, tu jsme si nechali vytisknout také z hliníku. Spodní olejová vana je teď zcela plochá a celý olejový okruh je vytažený mimo motor, což opět umožnilo posadit ho o trochu níž,“ odhaluje.
Další novinkou je jiná palivová nádrž. Je to důležitá část auta – během ostrých změn směru se palivo uvnitř přelévá a motor často saje vzduch. Letošní model auta proto dostal nádrž s poloviční výškou a mnohem plošší, což tyto nepříjemnosti eliminuje. „Poloviční výška je vlastně horší, protože nádrž musí být širší, ale díky vylepšenému systému proti odlévání paliva jsme si to mohli dovolit,“ vysvětluje budoucí inženýr.
„Mezi další úpravy patří vedle nového monokoku i nový rám, řízení a nápravy. Rozhodli jsme se také razantně předělat elektrickou výbavu, přešli jsme na jiné verze konektorů, které se používají v motoristickém sportu, na letadlech a vojenské technice. Dřív jsme vozili plastové, teď máme konektory z obráběného hliníku,“ říká Pacoň a dodává, že najdeme na autě celkem 146 konektorů.
Tým tak letos dokáže snímat teplotu brzd, kotoučů, nejrůznější tlaky nebo propružení tlumičů. Z auta „tahají“ kolem padesáti různých typů dat, díky nimž ho posléze mohou lépe ladit a kontrolovat všechny funkce.
„Data nám ukazují, že auto, byť asi o pět kilogramů těžší – váží asi 195 kilogramů –, je rychlejší než loňský model,“ říká. Možná vás napadne, jestli i studentské týmy řeší hmotnost svých pilotů, cepují je v posilovnách a drží na dietách. „Jasně, na to dbáme. Hmotnostní limity v pravidlech žádné nejsou, ale všichni se samozřejmě snaží o co největší úspory – proto v celé řadě týmů řídí dívky, především dvě jednodušší jezdecké disciplíny. A samozřejmě i piloti-pánové se musejí hlídat. Z legrace pilotům říkáme, že dva dny před závodem nedostanou najíst,“ směje se týmový šéf.
Jelikož je auto kompletně nové, studenti očekávali nejrůznější zádrhely a komplikace, ale vývoj i výroba šly prý překvapivě hladce. Tým tak před prvními závody dokonce natestoval asi šest set kilometrů, což je na poměry studentských formulí velice slušná porce: „Po celé sezoně má auto najeto 1 150 kilometrů, to je skutečně hodně. Víc podle mě najezdily tak jeden dva týmy.“
A jak závodní sezona letos probíhala? „Startovali jsme na třech závodech, z čehož dva se nám bohužel nepodařilo dokončit. Vyřadily nás přitom docela drobné závady. Jednou nás zradila škrticí klapka, podruhé se vytrhlo plynové lanko z pedálu. Doma a v Maďarsku jsme tedy nedojeli, jedině závěr sezony ve Španělsku nám vyšel,“ popisuje Pacoň daň za zbrusu nové auto, které pochopitelně občas nějaká ta dětská nemoc potrápí. K vzteku bylo i to, že v obou smolných závodech auto fungovalo celou dobu dobře a k těmto banálním poruchám došlo až během finální disciplíny. „A tam je to konečná, s tím už nejde nic dělat, nemůžeme to opravit.“
Nepříjemné to bylo i proto, že oba závody měl tým velice dobře rozjeté – kdyby je dokončil, s velkou pravděpodobností by byl na stupních vítězů. Je to paradox – ta nejlepší auta velmi často nedojedou, jsou tak technicky „vymakaná“, že nevydrží a při závodní zátěži se porouchají.
Závěrečné klání sezony se konalo v Barceloně na okruhu, kde se jezdí formule 1. „Je to i velká společenská událost, vezli jsme si tam vlastní bazén a gril, vznikne vlastně studentský tábor,“ popisuje Pacoň poslední dějství seriálu, kde už se jeho týmu dařilo. „Loni jsme ve Španělsku byli devátí, letos jsme se zlepšili na sedmou příčku. Jde o jeden z nejnáročnějších závodů celého roku. Je to prestižní akce, vždy se tam sjede světová špička, asi čtyřicítka spalovacích aut a dvacítka elektrických k tomu. Tohoto úspěchu si považujeme,“ pochvaluje si.
Za dva roky, které od našeho posledního povídání uběhly, se obměnil i téměř celý tým. Z celkem 35 členů vedle Lukáše Paconě zůstali asi čtyři lidé, zbytek jsou nováčci. „Máme opravdu hodně mladý tým. My starší tedy musíme předávat zkušenosti dalším, na druhé straně je to výhoda, protože mladí se ještě tolik nebojí zkoušet, nemají strach přijít třeba i s bláznivou myšlenkou. Z elánu mladých pak pramení někdy i hodně zajímavé změny a novinky,“ popisuje generační obměnu jeden z „bardů“ týmu CTU Cartech.
Toho letos čeká poslední ročník školy, proto se rozhodl, že většinu agendy předá mladšímu kolegovi. „Ponechám si už pouze technický vývoj auta, byrokracii nechám jiným,“ směje se a dodává, že podle soutěžních pravidel po skončení školy smí člověk u týmu působit ještě sedm měsíců, pak musí odejít.
Jaké jsou tedy plány a výhledy odcházejícího šéfa na jeho poslední sezonu? „Bude desítka, tedy model FS10, už jsme s ní dokonce začali. Zhruba pět nejzkušenějších členů týmu vždycky navrhne základní koncept auta: jejich úkolem je vyřešit monokok, motor, rám. Chceme změnit pár věcí, s nimiž jsme letos nebyli spokojení. Tento koncept už máme hotový a koncem září uspořádáme schůzku celého týmu, kde auto představíme a jednotlivým členům rozdělíme úkoly. Pak se zhruba do Vánoc budeme věnovat konstrukci, poté už se rozjede výroba. Na začátku října nás čeká den s formulemi a strojírenský veletrh a na našem facebookovém profilu jsme vyhlásili konkurz na nováčky do týmu,“ zve případné zájemce o tento zajímavý školní koníček.
automotive projekty, budoucnost automobilů, ČVUT, formule, technologie aut, vývoj aut
Sledovat komentáře přes RSS