Bosch

Doporučujeme, Horizonty

O autech a lidech I

5 února 2016   Galerie

Ovládání auta hlasem na dálku, cesta, která se přizpůsobí filmu, nebo automatické parkování. Co nás už brzy čeká na silnicích a v ulicích?

Na letošní veletrh CES v Las Vegas jsme už krátce nakoukli. Bylo toho tam k vidění tolik, že nám to ještě na pár článků vystačí. Dnes se podíváme, co inženýři vymýšlejí v oblasti interakce automobilů a jejich lidských pánů.

Zatopit nebo vychladit

Už to nejsou ty krásné krabicoidní tanky na kolech, byť pověstná bezpečnost zůstává a švédský výrobce si na ní zakládá jako málokterá automobilka. K tomu ale přidává množství té nejmodernější elektroniky. A jde na to přes partnerství.

Společně s Microsoftem přichází Volvo se způsobem, jak auto ovládat hlasem. Nic nového, řeknete si. Jenže u nové XC90 to jde na dálku: pomocí chytrých hodinek Microsoft Band 2. Z pohodlí obýváku si tak můžete auto vytopit nezávislým topením, ve vedrech nastartovat a vychladit, zapnout zábavní systém nebo zadat cíl cesty do navigace. K dispozici by funkce měla být už v nejbližších měsících, nejdřív s Band 2, ale odborníci očekávají, že časem ovládání přibude i na Apple Watch a Galaxy Gear. Podívejte se na krátkou ukázku, jak to funguje.

Kromě toho Volvo dál pilně pracuje na programu autonomních aut Drive Me. Právě teď se věnují vylepšování a rozšiřování komunikace aut mezi sebou. Kolem Göteborgu už jezdí asi stovka autonomních aut a obrovské množství dat, které mezi sebou sdílejí, jim umožňuje navzájem se varovat například před namrzlou vozovkou, takže auta, která na místo jedou, se mohou připravit a minimalizovat riziko.

Volvo také spolupracuje s Ericssonem na inteligentním širokopásmovém streamování zábavy do těchto autonomních vozů. Nejde totiž jenom o pouhou přepravu z místa na místo, ale o zážitek. Zkrátka aby si pasažéři cestu náležitě užili (v HD, samozřejmě). Obě firmy tak vyvíjejí nové technologie, díky nimž bude obsah do aut proudit rychle, kvalitně a nepřerušovaně i mimo velká města.

Auta budou umět předvídat cestu a stav sítě. Obsah pak auto přizpůsobí délce cesty a když bude vědět, že se pojede místem s horším pokrytím, data si prostě stáhne dopředu do vyrovnávací paměti.

Auta se také naučí nejobvyklejší trasy nebo to, jaké zábavě posádka dává přednost. Navigace se pak spustí jedním ťuknutím a celá trasa se přizpůsobí na míru. Představte si, že se cestou chcete podívat na poslední díl oblíbeného seriálu. Auto ví, jak dlouho epizoda trvá, a přizpůsobí tomu trasu a způsob řízení tak, abyste do cíle dorazili se závěrečnými titulky.

Velký bratr, ale víc bezpečí

Věci se hýbou také v oblasti head-up displejů (HUD) a způsobů, jak minimalizovat rozptylování řidiče množstvím informací. Například BMW vylepšuje svůj HUD systém přidáním barev a zvětšením plochy, na níž se informace zobrazují. Shrnuje to krátké video. Podobně Continental pracuje na HUD s rozšířenou realitou, který kromě rychlosti nebo navigačních pokynů zobrazí také informace z adaptivního tempomatu, upozornění na vyjetí z pruhu nebo na dopravní značky.

Continental se stejně jako další firmy (například IAV ve spolupráci s Microsoftem a jejich Azure Cloud pod Windows 10) věnuje i propojení aut s dalšími účastníky života v ulicích, tedy lidmi. Jde o využití zařízení, která mají lidé u sebe, jako jsou smartphony nebo chytré hodinky. Infrastruktura kolem ulic a silnic dokáže například rozpoznat chodce, který se blíží mezi zaparkovanými auty k vozovce. Přes cloud pak síť dokáže včas varovat řidiče přijíždějícího auta. Do celého příběhu se navíc budou moci přidat třeba semafory.

Continental

Rozehřeje troubu a samo zaparkuje

Bosch v Nevadě předvedl své pojetí pro chytré bydlení, chytrá města a propojenou mobilitu pod sloganem Simply.Connected. Auta budou například komunikovat s domácností prostřednictvím navigačního systému – řidič si cestou domů bude moci třeba rozpálit troubu k přípravě večeře.

Novinkou v mobilitě a bezpečnosti je Retrofit eCall. Jde o automatický záchranný systém, který byl dosud k mání jen jako integrovaná výbava nových aut. Teď jím lze ale vybavit jakýkoliv vůz: senzorová jednotka detekující srážky je zapojená do zapalovače a příslušná data odesílá do servisního střediska. To, podle závažnosti nehody, kontaktuje řidiče nebo na místo vyšle záchranáře.

BoschDalší zajímavou myšlenkou od Bosche je komunitní parkování: během jízdy auta detekují a přeměřují volná parkovací místa mezi vozidly zaparkovanými u obrubníku. Tyto informace putují v reálném čase do map, které si všichni můžou zobrazit na chytrém telefonu nebo v navigaci auta. Ještě vyspělejší pak bude systém automatického parkování propojující chytrá města a automobily. Bosch to hodlá realizovat do roku 2018. Řidiči prostě nechají auto před vjezdem na parkoviště nebo do garáže. To si pak najde volné místo a samo zaparkuje. Jakmile bude chtít řidič odjet, jeho vůz sám přijede stejným způsobem zpátky na původní místo.

Foto: Volvo, Continental, Bosch

, , , , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook