Poslední aktualizace 10. července 2019 od boomerang
Od motorek přes závody, veterány a lidi, kteří „přičichli“ k formuli jedna i leteckým závodům, po studenty vyrábějící formule. Také úsporná jízda, parní stroje nebo hasiči. To je pestrá směsice lidí, s nimiž jsme se potkali a povídali si.
Padá na vás předvánoční shon? Nákupní blázinec, úklidové orgie, taneční kreace u cukrovím vonící trouby? A co trochu zvolnit, nepoddávat se zrychlené předvánoční době a naopak strávit třeba nadcházející druhý adventní víkend se zajímavými (nejen) automobilovými tématy?
Náš magazín na jaře oslaví tři roky své existence. Za tu dobu se nám poštěstilo potkat se s mnoha zajímavými odborníky, s lidmi, kteří se v rámci našeho „auto-moto-světa“ zabývají netradičními věcmi, mají pozoruhodné názory nebo dokázali něco, o čem stojí za to psát.
Přinášíme vám proto malý souhrn rozhovorů. Takže: svařák do ruky, pohodlně se usadit a směle do toho.
Náš magazín se poměrně hodně věnuje otázce „Jak to bude vypadat?“, zkrátka budoucnosti automobilismu. Petr Havlík ze společnosti Swell přispěl svou trochou úvah nad tím, kam v této oblasti náš svět spěje, Jan Foltin z téže firmy pak hovořil o pozvolném stírání rozdílu mezi jednotlivými automobilovými třídami – tímto rozhovorem jsme také odstartovali osmidílný seriál o karoseriích.
Kolem budoucnosti se točilo rovněž povídání s naším předním odborníkem na pohony Janem Mackem z Fakulty strojní pražského ČVUT. Ptali jsme se ho na jeho názory na to, jestli jsou spalovací motory na ústupu nebo jak vidí sdílenou mobilitu. Přečtěte si první i druhou část obsáhlého rozhovoru s osobností, která má co říct a nestydí se vyjádřit někdy i kontroverzní názory.
Když je řeč o ČVUT: jeho studenti se pustili do navýsost zajímavého tažení. Staví totiž studentské formule a s podobně „postiženými“ kolegy z dalších světových vysokých škol se utkávají v soutěžích, v nichž zdaleka nejde pouze o rychlost.
Formule se ale nestaví jen na technice, zabývají se jimi třeba i studenti Střední technické a řemeslné školy v Novém Bydžově. Ti je pro změnu dělají z balsy.
U závodů ještě chvíli zůstaneme. Už zmiňovaný ředitel Swellu Petr Havlík se letos v létě zúčastnil poutavé a dobrodružné etapové enduro akce s názvem KTM Adventure Rally. Poprvé se jela v Evropě a byla plná zážitků i nástrah.
Trochu jiné motorky se pak pravidelně potkávají na legendárním závodu 300 zatáček Gustava Havla v Hořicích. Povídali jsme si s amatérským závodníkem Martinem Křivohlávkem, s ředitelem závodu Martinem Sodomkem i s jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích Kamilem Holánem.
A do třetice jedna stopa: o znovuzrození české skútrové legendy Čezety alias Prasete, tentokrát v elektrické verzi, jsme si povídali s jedním z nadšenců, kteří tuto krásku vracejí zpět na naše silnice.
À propos krása, křivky a hrany, auta a design – o tom, které auto považuje za nejkrásnější, nebo o tom, kam moderní automobilový design spěje, se podělil designér Jiří Hulák z Národního technického muzea.
Víte, jaké triky se používají při závodech ekonomické jízdy a jak to udělat, abyste jezdili za méně než „tři litry na sto“? Přečtěte si rozhovor s konstruktérem Škody Janem Horníčkem, který má úspornou jízdu jako životního koníčka stejně jako Milan Nosek, který rovněž pracuje v mladoboleslavské automobilce coby výpočtář specializující se na simulace nárazových zkoušek.
Hliník, ocel, kompozity. Jak je to s různými materiály používanými při výrobě automobilů a kam se v této oblasti ubírá vývoj, nám poodhalil šéf vývojové prototypové dílny společnosti Swell Milan Kluz. A Paul Hasl, šéfinženýr externích modulů liberecké společnosti Magna Exteriors & Interiors vyprávěl o netradiční konstrukci pátých dveří z plastu.
Věděli jste, že na vývoji modelů S a X se v Tesle podílel i jeden Čech? Jmenuje se Otto Fabri a jeho příběh i vzpomínky na působení u Elona Muska jsou poutavé podobně jako zážitky dalšího našeho krajana, který měl možnost pracovat v závodním týmu formule 1 italské stáje Ferrari: o tom, jak to v Maranellu chodí, vypráví Martin Kulhánek.
S formulemi je svázaný i Pavel Turek, byť pevnou zem opustil a vydal se mezi letadla. Jediný Čech, který v seriálu závodů působil (v marketingu stáje McLaren) se rozpovídal o F1 i o působení v létajícím cirkusu Red Bull Air Race.
A jdeme do finále. Napřed se necháme zlákat na výlet mladou veteránistkou, která se na svatební cestu vydala krásným MGB z roku 1976 až do italských Východních Alp, a pak vás pozveme mezi stroje neautomobilové, avšak neméně krásné, majestátní a působivé: podívejte se do Muzea starých strojů a technologií v Žamberku mezi parní lokomotivy, zemědělské stroje i veterány.
Nejčerstvější rozhovor, který jsme publikovali, se týká automobilismu a provozu na silnicích z druhé strany: se šéfem kladenských hasičů jsme si povídali o tom, jak to chodí při zásazích u nehod, o tom, jak se hasiči vzdělávají a udržují v obraze s moderními technologiemi v autech, nebo o tom, jak se jejich profese bude vyvíjet s nástupem elektromobilů.
automobilky, motorky, rozhovory, technologie aut, vše o automotive, vývoj aut, vývoj automobilů
Sledovat komentáře přes RSS