jména auta, swell

Relax

Oktávka byla osmá aneb jak vybrat modelu jméno

30 dubna 2015  

Poslední aktualizace 10. července 2019 od boomerang

Vybrat vhodné jméno, to je někdy oříšek. A nejen u dětí. Některé automobilky vymýšlejí názvy, jiné se drží bezpečného označení čísly a písmeny. Vybrali jsme pro vás několik zajímavostí.

Přestože se výběru jmen věnuje velká pozornost už během vývoje, někdy se prostě nepovede ohlídat celý svět – a vybere se jméno, které na půlce planety zní nevinně, elegantně a atraktivně, ale v jednom, třeba i malém regionu nebo jazyce znamená jako na potvoru něco hanlivého, vulgárního či jinak nevhodného.

Známé jsou příběhy Mitsubishi Pajera, Hondy Jazz nebo Mazdy Laputa. Opel v druhé polovině minulého století musel přejmenovat své modely Admiral, Commodore a Kadett. Ty sice vycházely z námořnické terminologie, zákazníci byli ale hákliví na jména německých důstojnických hodností.

Číslem nic nezkazíš

Automobilky si často pomáhají číselnými označeními a drží se tak bezpečně při zemi. Dodnes se toho drží BMW, Peugeot nebo Volvo. Dříve bylo běžné označování podle objemu motoru, což dnes ale padá, protože jeden model má mnoho pohonných alternativ.

Škodovka už před válkou používala čísla – čtyřválcový motor o výkonu 40 koní dával jméno modelu 440 (jeho silnější varianta se jmenovala 450). Kvůli exportu ale sílil tlak na označování aut jmény, a tak vznikla legendární a dodnes používaná Octavia. Jméno původně označovalo osmý automobil řady, kterou v roce 1935 odstartoval Popular. Ze sportovnější „čtyřistapadesátky“ se později stala Felicia.

Pro každý kontinent jiné jméno

Často se výrobce rozhodne prodávat své vozy na různých trzích pod různými jmény. Jako příklad můžeme zmínit Fordy Mondeo a Kuga, které se v USA prodávají jako Fusion a Escape. Opely se v Británii prodávají pod značkou Vauxhall a v Austálii jako Holden. Například Ford Mustang se v šedesátých letech v tehdejším Západním Německu nějakou dobu prodával jako T-5 – označení Mustang měl totiž zaregistrované místní výrobce průmyslových zařízení.

Odhaduje se, že marketingová oddělení světových automobilek mají zaregistrováno na 800 000 ochranných známek na jména modelů. Nejlepší je, když se povede vybrat jméno věčné, tedy to, které přetrvá po generace – šetří to mimo jiné náklady na reklamu a ochranné známky.

, , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook