Tesla a Otto Fabri

Doporučujeme, Fokus

Otto Fabri: Od aut pro řidiče k autům pro cestující

24 února 2016  

Začínal v Mladé Boleslavi a přes mexický Volkswagen to vzal až do Silicon Valley. Tam jako jediný Čech pracoval pro automobilku Tesla. Rozhovor s konstruktérem Ottou Fabrim.

Specializací karlovarského rodáka jsou interiéry. Po začátcích v malé společnosti v Mladé Boleslavi se mu před šesti lety ozvali z Volkswagenu, aby se v jejich mexické pobočce podílel na vývoji hybridního modelu Jetta. A během tohoto angažmá dostal nabídku z Tesly, která tou dobou nebyla zdaleka tak známou značkou jako dnes. Námluvy byly dlouhé, stačil se mezitím vrátit do Evropy a pracovat ještě pro BMW. Následoval přesun do Kalifornie.

Otto Fabri, Tesla

Otto Fabri a Tesla S, forbes.cz

Jak se kluk z ČVUT dostane do Volkswagenu v Mexiku? A pak i do Silicon Valley? Jsou to sny vytyčené kdysi v dětství? Nebo souhra zdánlivě nespojitých zlomových momentů?

Já bych řekl, že to je spíš přirozený vývoj. ČVUT je instituce, která svým absolventům dokáže dát dobrý základ, aby se později uměli uplatnit v mnoha různých oborech. Já jsem si vybral auta, design a konstrukci. A to mě dovedlo k práci na hybridním autě v Mexiku a později i elektrickém vozu v USA.

Chybělo vám, konstruktérovi z Česka, po přechodu do Mexika něco z profesního hlediska, musel jste něco dohánět? A co vás naopak posouvalo dál?

Jak do Volkswagenu v Mexiku tak do Tesly jsem nastupoval proto, abych využil své zkušenosti z minulosti. Čili si nemyslím, že by mi něco chybělo. Samozřejmě, že jsem se v průběhu práce naučil spoustu nových věcí, ale to je přirozené. Člověk by se nikdy neměl přestat učit, ať už se dostane na jakoukoliv pozici.

Nejvíc mě posouvala práce na projektech, které ještě nikdo předtím nezkusil. Když každý den slyšíte, že něco nejde, tak je to zprvu stresující, ale po čase vás to začne motivovat, abyste těm lidem dokázali, že to jde. Tohle mě baví dodnes.

Od kdy jste pracoval v Tesle, na jaké pozici a na čem konkrétně jste se podílel a podílíte?

Podílel jsem se na konstrukci modelů S a X. Hlavně na interiéru obou vozů. Teď už v Tesle skoro půl roku nepracuji.

Kde tedy působíte v současnosti?

Letos se věnuji se svým novým týmem konstrukci nového elektrického vozu pro společnost Faraday Future.

Kolik lidí je ve vašem týmu, jaké úkoly mají a jak probíhá týmová spolupráce?

Spolupráce probíhá nadmíru výborně, ale detaily organizace práce vám bohužel poskytnout nemohu (smích).

Je práce vysoce specializovaná nebo se jednotlivé profese prolínají, víc lidí dělá víc věcí?

Faraday Future, jako každý start-up, na začátku postupně buduje svůj tým a nabírá nové inženýry. Tomu se přizpůsobuje i rozdělení práce. Samozřejmě čím je společnost menší a má méně zaměstnanců, tím větší důraz je kladen na univerzálnost a zkušenosti lidí. Velké korporace potom spíš upřednostňují specializaci a mohou si také dovolit vychovávat vlastní odborníky.

Popište práci pro Teslu z hlediska atmosféry, vztahů, prostředí. Jakým způsobem vůbec vymýšlí projekt „budoucnosti“, kde berou inspiraci a nápady?

Jak jsem už zmínil, Teslu jsem opustil už před několika měsíci. Jelikož je to stále velice dynamická a expandující společnost, i její prostředí se vyvíjí, a to ve všech aspektech.

Inspirací jsou hlavně požadavky zákazníků, a to jak těch stávajících, tak zákazníků budoucích. Je důležité předvídat vývoj. Ne se snažit zdokonalovat stávající technologie, ale nabídnout zcela nové řešení.

Potkávali jste se s Elonem Muskem? Je přítomen „na place“ a podílí se na vývoji?

Ano, Elon byl v Tesle každý týden, někdy i vícekrát. Osobně se podílel na vývoji nových dílů a schvalování všech změn.

Ovládnou mobilitu elektromobily úplně? Kdy? Nebo je cestou spíš hybridní směr?

Zcela jednoznačně ovládnou. Hybridní auta byla jistě důležitým mezičlánkem, ale z technického hlediska přestanou mít brzy smysl.

Na světě jsou skoro dvě miliardy aut a trvá okolo patnácti let, než se většina tohoto autoparku obmění. Ovšem elektrická auta už se masově vyrábějí a vypadá to, že se i velké automobilky začínají probouzet, což celý ten přechod urychlí.

Věděl jste o tom, že se v Česku připravuje nový elektroskútr v designu legendární Čezety 506 „prasete“? Co na něj říkáte?

Ano, elektroprase bedlivě sleduji! A mám z něj velkou radost. Doufám, že se výrobcům bude dařit jak v Česku, tak že prorazí i do zahraničí. Design Čezety je nestárnoucí a o retro je velký zájem, jak dokládá například úspěch nové Vespy. Pokud bude Čezeta dobře fungovat i po technické stránce, myslím si, že s dobrým marketingem je úspěch na dosah.

Jak vidíte osobní přepravu za dvacet let? Budeme auta sdílet a objednávat si je mobilem třeba na nákup?

Dvacet let je v automobilismu a v osobní dopravě relativně dlouhá doba a obojí čekají velké změny, jejichž náznaky začínají být patrné už nyní.

Kromě přechodu na elektromobilitu očekávám odklon od takzvaných aut pro řidiče a pozvolný přechod k autům pro pasažéry. Výrobci se budou víc zaměřovat na zábavu a pohodlí pro cestující.

Na meziměstských, dálničních vzdálenostech budou auta plně robotická. Stejně tak se dá očekávat, že auta budou sama parkovat a vyzvedávat lidi u vchodu, což ostatně funguje už dnes. Nedokážu odhadnout, kdy se podaří vyřešit problém samořiditelných aut ve městech, ale dřív nebo později k tomu dojde také. To povede k prudkému rozšíření sdílené automatické dopravy a doručování zboží.

Jaká jste měl auta a čím jezdíte teď?

Rád řídím a občas vyjedu i na závodní trať. Mám rád sportovní auta a auta s charakterem. Pro mě to jsou vozy z Itálie a nyní hlavně z USA. Teď mám Chevrolet.

Jaké by bylo auto vašich snů?

Auto snů asi nemám, ale rád bych si v budoucnu pořídil veterána, který se mi moc líbí – je to Ferrari Testarossa.

Zdroj úvodní fotografie: Forbes.cz/archív Otto Fabriho

, , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook