Systém Right-Turn Assist

Doporučujeme, Technologie

Pozor, je tam chodec!

9 října 2019   Galerie

Nový radar s krátkým dosahem a vysokofrekvenčním pásmem bude chránit chodce a cyklisty. Kdy? Když budete odbočovat vpravo.

Jistě, může se zdát, že všemožných asistentů a elektronických pomocníků máme ve svých vozech až až. Jejich bezpečnostní přínos je ale neoddiskutovatelný. S jednou zajímavou novinkou přichází společnost Continental. Ta nedávno představila nový typ radaru s krátkým dosahem, který představuje zajímavý pokrok v oblasti přesné detekce překážek v okolí vozidel. Jde o zcela novou generaci radarového systému, jenž je místo dosavadní frekvence 24 GHz založen na 77GHz technologii. Díky tomu dokážou radarové snímače sledovat okolí s mnohem vyšším rozlišením a dosud nedosažitelnou přesností. Ta je předpokladem precizní analýzy objektů i ostatních účastníků provozu v nejbližším okolí vozu. Senzor s frekvencí 77 GHz umí navíc detekovat směr pohybu a rychlost sledovaného objektu mnohem přesněji než dosavadní 24GHz zařízení. Nová generace radaru se rovněž vyznačuje kompaktnější konstrukcí. Anténa i samotný čip vyžadují mnohem méně prostoru na instalaci, což umožňuje větší flexibilitu v umístění zařízení na vozidle, a to včetně stísněných oblastí.

Přesnější snímání okolí vozidla zajišťuje nové bezpečnostní funkce 

Nový typ radaru může být umístěn ve všech čtyřech rozích karoserie, tak aby dokázal zajistit téměř jednolitý 360stupňový obraz o dění v okolí vozidla. Radarové zařízení tohoto typu představuje základ pro řadu pokročilých asistenčních systémů, které spoléhají na přesná čidla. Příkladem je sledování překážek ve slepém úhlu, což má velký význam pro správnou funkci asistentu pro změnu jízdních pruhů. Zařízení dokáže také sledovat provoz před a za vozidlem pro bezpečné odbočování v křižovatce, hlídané systémem Intersection Assist, případně zpřesnit aktivaci urychlovače brzdného účinku. Radary s krátkým dosahem rovněž pomohou lépe zachytit zezadu přijíždějící vozidla nebo cyklisty při vystupování z řady zaparkovaných aut. Vysoké rozlišení a přesnější detekce překážek však otvírá nové generaci radarů mnohem širší uplatnění.

Jde například o systém Right-Turn Assist neboli asistent odbočování vpravo, určený pro osobní automobily. Díky tomuto zařízení se odbočování stává mnohem bezpečnějším, zvláště v hustém městském provozu, kde často vznikají komplikované dopravní situace. Radary nové generace odhalí například cyklistu přijíždějícího k vozu zezadu podél pravého boku. Pokud se řidič rozhodne odbočit právě v okamžiku, kdy jej po pravé straně míjí jízdní kolo, asistent odbočování okamžitě zakročí, spustí výstražný signál a aktivuje brzdový systém, takže vůz zastaví dříve, než by mohla nastat kolize. Přehlédnout v této situaci jízdní kolo lze snadno, i když je řidič opatrný a podívá se přes rameno dozadu. Systém ve stejné situaci dokáže samozřejmě zamezit střetu i se skútrem nebo přecházejícím chodcem.

Méně stresu pro řidiče při odbočování, více bezpečnosti pro cyklisty a chodce

Asistent odbočování vpravo pomáhá řidičům v často komplikovaných situacích během odbočování doprava a chrání ostatní účastníky provozu, kteří se nacházejí vpravo od vozu. Nový asistent již nyní plní požadavky organizace Euro NCAP pro rok 2022, kdy bude výrazně zpřísněno hodnocení ochrany chodců a cyklistů. Podle analýzy výrobce v oblasti výzkumu dopravních nehod může systém Right-Turn Assist pro osobní vozidla zabránit jen v Německu pěti procentům nejvážnějších nehod, při nichž cyklisté utrpí smrtelné nebo těžké zranění, zatímco v Japonsku jde o sedm procent. Ve Spojených státech by mohlo jít dokonce o 8,5 procenta fatálních střetů. K tomu je třeba přičíst omezení šesti procent nehod s mírnými následky.

Již od roku 2020 budou mít tento systém v povinné výbavě nákladní automobily prodávané v zemích Evropské unie. Statistika dopravních nehod jasně ukazuje, že je takový požadavek zcela na místě. V Německu by se instalací asistentu odbočování vpravo mohlo zabránit 36 procentům nehod, při nichž je cyklista během odbočování kamionu usmrcen.

Vysoké rozlišení a přesnost nového radaru s frekvencí 77 GHz představuje ideální základ pro další pokročilé asistenční systémy budoucnosti – zejména pro autonomní řízení. Jde například o nejnovější asistent řízení Emergency Steer Assist, který v případě hrozící kolize pomáhá řidiči včas změnit směr jízdy a vyhnout se překážce. Zásluhou radarové technologie má řídicí jednotka dokonalý přehled o ostatních účastnících silničního provozu v bezprostředním okolí automobilu, navíc nejen o jejich vzdálenosti, ale také o jejich rychlosti a trajektorii jízdy.

 

, , , , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook