Poslední aktualizace 10. července 2019 od boomerang
A je to tady. Auta už si mezi sebou povídají. Je to dobře? Přinejmenším by to mohlo snížit počet nehod a zabránit ztrátám na životech lidí.
Tento vpravdě převratný automobilový krok má na svědomí Toyota. V roce 2021 plánuje začít ve Spojených státech prodávat automobily, které budou schopné si navzájem vyměňovat informace, a předcházet tak nehodám. Komunikovat budou umět i s dalšími prvky dopravní infrastruktury. Zajistí to rádiový systém, který bude vysílat na krátkých vlnových délkách. Japonský výrobce tvrdí, že tato novinka by mohla předejít až několika tisícům nehod ročně.
Počínaje rokem 2021 zahájí japonský koncern postupné zavádění systému nazvaného Dedicated Short-Range Communications (DSRC) do modelů Toyota a Lexus ve Spojených státech. Do poloviny 20. let by pak toto řešení mělo být v nabídce většiny modelů obou značek. Toyota doufá, že se také další výrobci vydají v jejích stopách, protože čím více automobilů se bude schopno dorozumět ve stejném systému, tím bude účinnější.
Systém DSRC kombinuje technologii spojující momentální informace o vozech do cloudu a automatizované řízení. DSRC umožňuje automatickou výměnu dat mezi automobily a mezi automobily a silniční infrastrukturou.
Systém představuje platformu výměny anonymizovaných údajů o poloze, rychlosti a zrychlení mnohokrát za sekundu. Tato data budou využívat jiná vozidla a zařízení silniční infrastruktury zapojená do DSRC a s jejich využitím budou schopna předejít kolizím. Automobil tak například o tom, že se k němu blíží jiné vozidlo, bude vědět ještě dříve, než bude mít řidič šanci si ho všimnout. Kolizi pak zabrání automatické nouzové brzdění.
DSRC využívá sedm kanálů v pásmu 5,9 GHz, které je v USA vyhrazeno pro takzvaný Inteligentní dopravní systém. To je pro uživatele důležité, neboť DSRC nepotřebuje spojení pomocí mobilní sítě, takže není potřeba hradit žádné další poplatky. DSRC je založen na průmyslových standardech, takže vozy Toyota budou součástí společné sítě s auty jiných výrobců, čímž se zmnohonásobí přínos pro bezpečnost na silnici.
Systém se stane zdrojem informací pro řidiče. Půjde o potenciální hrozby, příliš pomalu jedoucí vozy nebo auta stojící na silnici. Tato technologie prošla komplexními testy v rámci mezinárodní spolupráce firem a veřejné správy a v některých oblastech USA už byla nainstalována.
Ovšem Spojené státy nebudou prvním místem, kde začne DSRC fungovat. Už v roce 2015 Toyota jako první výrobce na světě zahájila na domácím trhu prodej automobilů tímto systémem vybavených (v Japonsku se jmenuje ITS Connect). Vozy jsou vybaveny zařízeními spolupracujícími s podobnými vysílači v jiných autech a také se systémem světelné signalizace. Letos v březnu brázdilo japonské silnice již více než sto tisíc automobilů vybavených ITS Connect.
V budoucnu mohou technologie jako DSRC založené na výměně údajů přinést řidičům a výrobcům automobilů mnoho dalších výhod, budou-li vozidla vybavena dalšími čidly, radary a kamerami. Spolupráce technologie výměny dat a systémů aktivní bezpečnosti zvýší účinnost a spolehlivost systémů automatizované jízdy.
auto budoucnosti, automobilky, autonomní řízení, cestování budoucnosti, elektoauta, elektromobil, technologie aut, vývoj aut, vývoj automobilů
Sledovat komentáře přes RSS