Ice Race v Zell am See

Doporučujeme, Horizonty

Přehlídka krásy u ledového jezera

13 února 2019   Galerie

Když se setkají jména jako Walter Röhrl, Mark Webber, Romain Dumas nebo Jan Kopecký a do rukou se jim dají volanty legendárních závodních aut osmi desetiletí, znamená to jediné: pořádnou show.

A přesně tu nabídl předposlední lednový víkend ledový závod v Zell am See. Ikonický podnik, který se na zamrzlém jezeře jezdil mezi roky 1937 a 1973, je zpátky. A s plnou parádou: po 46leté odmlce je Ice Race znovu akcí, která nesmí chybět v kalendáři žádného příznivce motoristického sportu.

Jelikož jezero dnes už zamrzá spíš sporadicky, rozhodli se organizátoři vytvořit umělou ledovou dráhu na nedalekém letišti. Na té správné atmosféře to ale nijak neubralo: teploty až minus patnáct, na osm tisíc diváků, sluncem zalitá 600metrová trať. Dokonalé podmínky pro přehlídku koňských sil na ledě, při níž si na své přišel každý fanda.

Walter Röhrl při svých exhibičních jízdách předvedl legendární Audi Sport quattro S1 z roku 1985. „Báječná atmosféra v Zell am See,“ napsal na svůj facebookový profil. Jeho motto zní „Fährste quer, siehste mehr“ – uvidíš toho víc, když pojedeš bokem. Jedním z těch, kteří tento slogan mohli na ledové dráze zažít naplno, byl závodník Daniel Abt, ač jeho vůz do zdejšího prostředí tak úplně nezapadal. Tovární jezdec Audi se na trať pustil s plně elektrickým speciálem Audi e-tron FE04. „Bylo to poprvé, co jsem s formulí E jel na ledě,“ svěřil se. Dalším z jeho povedených vystoupení byla ukázka tradičního severského sportu skijöring, kdy za svou formulí na laně táhl lyžaře.

Prvním člověkem, který kdy „vlál“ za zádí formule E na ledovém podkladu, se stal německý akrobatický lyžař Benedikt Mayr. „Bylo to šílené. Vůbec poprvé, kdy jsem se nechal táhnout autem,“ řekl Abtův kamarád. Audi vedle tohoto nejtiššího vozu přivezlo také ten nejhlučnější závodní speciál: Audi RS 5 DTM, za jehož volantem se činil René Rast. Ohnivě červenému vozu se dostalo obrovského aplausu.

Něco jiného byli zástupci moderní rallye z kategorie R5 řízené úřadujícím mistrem světa Janem Kopeckým a Romainem Dumasem. Také pro Francouze, který loni vytvořil historický rekord závodu do vrchu Pikes Peak s čistě elektrickým vozem Volkswagen ID. R, byla trať v Zell am See územím zcela neprobádaným.

„Na tomhle povrchu jsem naposledy závodil při Trophée Andros před deseti lety,“ vzpomínal Dumas. „Tohle je ale velká zábava, mimo jiné protože mohu poprvé vyzkoušet nové Polo GTI R5.“ Přesto však 41letý závodník hrál druhé housle aktuálnímu světovému šampionu Janu Kopeckému a jeho Škodě Fabia R5.

Pro Dumase měl víkendový debut v soutěžním Volkswagenu ještě jeden přidaný bonus: hlavní důvod jeho přítomnosti v Zell am See totiž vyšel najevo, když Volkswagen odhaloval své letošní plány s modelem ID. R. Cílem je letos v létě pokořit „elektrický“ rekord na severní smyčce Nürburgringu – právě s Dumasem za volantem.

Úplně jinou příchuť měl ledový víkend pro Klause-Joachima alias „Jochiho“ Kleinta: exhibičními jízdami v Golfu II Pikes Peak a Golfu II GTI si dal předčasný narozeninový dárek. O pár dní později oslavila tato rallyová hvězda 71. narozeniny. I přes blížící se oslavy ho ale pravá noha pěkně svrběla: „Ani si nepamatuji, kdy jsem s volkswagenem závodil naposled. Nejspíš to bylo někdy v osmdesátých letech v Chamonix s Golfem I GTI.“

Když řídí Kleint, je o zábavu postaráno. „Driftoval jsem s autem asi o trochu víc, než jsem měl, a pár divákům dopřál sněhovou sprchu,“ culí se vitální Němec.

O další velký zážitek se postaral speciál z roku 1952 od konstruktéra Otta Mathého – „Fetzenflieger“. Po trati proháněl tento 490 kilogramů vážící a 130koňovým motorem Porsche poháněný klenot Oliver Schmidt, zakladatel muzea prototypů v Hamburku. „Z těch aut tady je to mé nejoblíbenější,“ svěřil se Ferdinand Porsche. „Má na kontě pět titulů ze závodu Ice Race na jezeře. Je to ideální propojení původního závodu s tím obnoveným.“

Podobně působivé bylo rovněž Porsche 550 Spyder z roku 1055. Jeho majitel Wolfgang Porsche si během několika jízd užíval atmosféru z místa spolujezdce.

A tak bychom mohli pokračovat dál a dál. Jedna perla za druhou. Na závodní trať v Zell am See se sjelo na 130 účastníků. Mezi nimi Rakušan Erich Wagner s modelem Porsche 356 z roku 1958. „Koupil jsem ho ve Spojených státech a pak šest roků stálo v garáži. Z téhle hibernace jsme ho probudili teprve před týdnem a předevčírem s ním absolvovali první zkušební jízdu,“ popisuje. Obdivuhodné je, že i přes tak dlouhou nečinnost se motor probral k životu na první otočení klíčkem.

Žhnoucí motory v třeskutém mrazu, báječná atmosféra na tribunách, zaujetí a vášeň v padoku. Jezdci, fandové i organizátoři se shodli na jednom: první obnovený ročník Ice Race by neměl být posledním. Jak to trefně vyjádřil tovární jezdec Porsche Timo Bernhard: „Totéž znova příští rok prosím!“

 

, , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.