Poslední aktualizace 10. července 2019 od boomerang
Umělá inteligence, která zvýší plynulost provozu? Inženýři z Turingova institutu (Alan Turing Institute) společně s nadací Toyota Mobility Foundation připravují nový způsob plánování měst a jejich řízení. Cílem projektu je zvýšit plynulost městského provozu pomocí řídicího systému nové generace.
Projekt je součástí nového programu rozvoje umělé inteligence Turingova institutu, jehož cílem je změnit systémy řízení provozu ze statických na dynamické. Budou se tak moci přizpůsobit aktuálním podmínkám v reálném čase a vzít přitom v úvahu mnoho různých druhů dopravy.
Tým si dal několik cílů. Zamýšlí zavést umělou inteligenci do systémů kontroly světelné signalizace, vybudovat platformu, která bude zpracovávat interaktivní údaje pro potřeby monitorování a předvídání chování účastníků provozu.
Bude přitom testovat různé scénáře plánování komunikace. V úvahu připadá i vytvoření nových systémů spolupráce pro operátory flotil a městských správ, například při sdílení údajů o hustotě provozu nebo znečištění ovzduší a předcházení vrstvení problémů tohoto typu, dříve než dojde k vážné krizi.
„Podle naší vize by měli lidé zodpovídající za územní plánování a správu měst disponovat systémem, který jim v reálném čase ukáže různé údaje a umožní jim provést analýzu fungování města. Systém by měl být založen na matematickém a počítačovém modelu a systémech strojového učení, díky nimž by mělo být možné testovat různé scénáře a pochopit, kdy a jak se mění vzory chování účastníků provozu,“ říká Alan Wilson, ředitel a vedoucí výzkumného týmu z Turingova institutu.
Rozlousknutá Enigma
Turingův institut je britské národní pracoviště specializující se na datovou vědu a umělou inteligenci. Institut byl založen v roce 2015 a je pojmenován po Alanu Turingovi, britském matematikovi, logikovi, kryptoanalytikovi a zakladateli moderní informatiky.
Za druhé světové války byl Turing jedním z nejdůležitějších vědců, kteří v Bletchley Parku luštili německé tajné kódy šifrované stroji Enigma a Tunny. Toto úsilí bylo úspěšné a Angličané měli po větší část války k dispozici „tajné“ nepřátelské komunikace. Ani po válce ovšem o této své práci nemohl mluvit, jelikož by tím porušil státní tajemství.
Od roku 1948 pracoval na univerzitě v Manchesteru. Turing dlouhodobě uvažoval o možnostech inteligentních strojů a je autorem myšlenky tzv. Turingova testu, která tvrdí, že za inteligentní můžeme stroj považovat tehdy, když nejsme schopni odlišit jeho výstup (například jeho odpovědi) od výstupu člověka.
Po druhé světové válce byly myšlenky Turingova stroje využity při konstrukci prvních počítačů řízených programem uloženým ve vnitřní paměti. Tyto počítače Turing prakticky využíval v 50. letech, kdy pracoval na teoretickém vysvětlení morfogeneze.
Zdroj: Wikipedia
Podívejte se, jak města budoucnosti vidí Nvidia.
„Vzhledem k novým technologiím a zpracování dat se hustota provozu může v současné době prudce měnit, a to během krátké doby. Chceme tak přispět ke zlepšení zdraví a mobility obyvatel měst, ale i ke zvýšení bezpečnosti a efektivity řízení provozu,“ dodává.
„Hodně pozornosti se věnuje umělé inteligenci na palubě vozu. Pracujeme ale současně také na zavádění umělé inteligence do infrastruktury a na jejím využití při zpracování velkých databází měst a silnic,“ říká ředitel Toyota Mobility Foundation Ryan Klem.
Patří budoucnost automobilů vodíku? O jedné z pravděpodobných cest jsme psali tady nebo tady.
Co myslíte, dočkáme se takových měst? Za jak dlouho? Napište nám do diskuse.
auto budoucnosti, automobilky, autonomní řízení, cestování budoucnosti, technologie aut, vývoj aut, vývoj automobilů
Na České a Evropské úrovni dopravních pozemních způsobů řízení silničního provozu bych navrhoval takzvanou neomezenou noční rychlost PŘEPRAVY MKD =+VKD ( Mezinárodní a Vnitrostátní Kamionová Doprava ) a rozvoz zboží a tovaru PKW AUTOMOBILY. To znamená, že po 23. hodině by nikdo neomezoval rychlost vozidel v tranzitní přepravě a odpadla by nutnost zákazu jízd kamiónů o víkendech a současně by zanikla zbytečná legislativa povinných přestávek řidiče, který by tuto přestávku čerpal v místě vykládky nákladu a zboží. A HLAVNĚ BY DOŠLO K UVOLNĚNÍ ZÁTĚŽE DENNÍHO SILNIČNÍHO PROVOZU A PREVENTIVNÍ OPATŘENÍ BY VZNIKLO V ODBOURÁVÁNÍ DOPRAVNÍCH KOLAPSŮ NEJEN VE MĚSTECH, ALE I NA SILNICÍCH EVROPSKÉHO I MEZINÁRODNÍHO VÝZNAMU.