Poslední aktualizace 19. října 2020 od Jan Knapec
Seminář VVA a další úspěšný ročník, mohli si minulý čtvrtek večer říct lidé z hořického Altranu. V Lázních Bělohrad totiž proběhl desátý ročník tradičního Semináře VVA.
Loni k nám svatý Martin poslal jako předvoj zimy svého bílého koně právě v den konání semináře. Letošní čtvrtek 9. listopadu byl jen typicky podzimně sychravý a ušmudlaný. Což pranic nevadilo celkem 140 účastníkům Semináře VVA pořádaného společností Altran CZ. Ve své vyhřáté a pohostinné náruči je objal lázeňský resort Tree of Life, dobře se o ně staral, bohatě krmil a dosyta napájel.
Na tuto akci se ovšem jezdí za potravou zcela jinou – načerpat inspiraci, dozvědět se, co je nového v technickém světě, zjistit trendy, poklábosit se starými známými stejně jako posbírat nové kontakty.
Letošní vydání semináře se opět po třech letech neslo ve znamení numerických simulací a zkušebnictví.
Úderem deváté hodiny seminář zahájil ředitel Altranu CZ Petr Havlík, jeho kolega Martin Kopecký se vzápětí postaral o první příspěvek. Publikum mohlo nakouknout do využití simulací během vývoje závodního speciálu mladoboleslavské automobilky Fabia R5.
Následoval Gernot Pauer ze společnosti Altran, který ukázal, jak probíhá vývoj integrovaných bočních airbagů a jakou roli v tom hrají virtuální simulace.
Velmi zajímavé téma otevřel Jakub Hak, jenž se v Altranu zabývá zkouškami chemické odolnosti interiérových i exteriérových dílů. A právě o tom, jak se testují plastové díly v interiéru, jaké se používají zkoušky, jaké chemikálie a jak se vše hodnotí, vyprávěl ve svém příspěvku.
Přečtěte si také: Seminář VVA se týkal velkých vývojových celků
Po krátkém občerstvení následovalo pojednání Michala Matejky a Jiřího Dokoupila ze společnosti Hella Autotechnik Nova. Hovořili o zajímavém tématu z předních částí našich automobilů: o tom, jak je to se zamlžováním a odmlžováním reflektorů.
Pak na pódium nakráčela postava oděná do žlutého ochranného oděvu a s rouškou přes ústa. To začínal své povídání David Snopek z Fyzikálního ústavu Akademie věd. Byť v jeho případě nejde o automobilovou strojařinu, ukázal všem v sále úplně jiný a neméně fascinující svět. Svět laserů a „mikrostrojařiny“, která se navíc odehrává ve vakuu. Chtěli byste se dozvědět víc? Chystáme reportáž.
Poslední dvě prezentace dopoledního bloku zajistili Jörg Sauer z LB-acoustics Messgeräte, který ukázal, jak se validují modely založené na datech z bezkontaktních modálních testů. Poté Jan Michálek z Fakulty strojní pražského ČVUT, který přinesl už tradiční pojednání o studentských formulích: tentokrát o vývoji motoru.
Když byly všechny talíře, naložené náramnými dobrotami z hotelové kuchyně, vyjedeny a poslední drobečky dezertů spláchnuty kávou, začala odpolední série příspěvků.
První na řadě byl Robert Fiedler ze společnosti MECAS ESI. Mluvil o aeroakustické simulaci u automobilů ‒ například o tom, jak se měří hluk v interiéru nebo o tom, kolik (akustické) neplechy dokáže napáchat jedno obyčejné vnější zpětné zrcátko.
Následoval Petr Koňas ze SVS FEM s pojednáním o aditivní výrobě v automobilovém průmyslu. Konkrétně s ukázkou simulace FDM procesu v 3D tisku.
Vojtěch Klír z Centra vozidel udržitelné mobility ze středočeských Roztok pak publikum seznámil s možnostmi, které toto pracoviště spadající pod ČVUT nabízí pro experimentální a modelový popis toho, jak se automobily v provozu chovají.
Účastníci semináře si ještě před odpoledním občerstvením vyslechli Antonína Potěšila ze společnosti LENAM, který hovořil o využití numerické a experimentální modální analýzy během vývoje kompozitových komponentů.
Závěrečný blok tří přednášek odstartoval Martin Horáček ze společnosti Ricardo Prague, který se věnoval budoucnosti: konkrétně příštím generacím řídicích jednotek spalovacích motorů, které budou využívat jednorozměrný termodynamický model běžící v reálném čase.
V téže firmě pracuje také Vratislav Ondrák, který se podělil o zkušenosti s tím, jak se optimalizuje přenos výkonu z motoru na kola nebo jak se v reálném čase navrhují a dimenzují komponenty celého pohonu automobilů.
Posledním „účinkujícím“ na jevišti byl Patrik Zíta z TÜV SÜD Czech, jehož tématem byla simulace systému automatického brzdění.
Pak už chybělo jediné: aby Petr Havlík poděkoval všem za účast a jubilejní Seminář VVA ukončil. Podkrkonoší se už dávno zahalilo do podzimní tmy, parkoviště se uprázdnilo a na všechny čekala už jen větší či menší porce kilometrů domů.
Tak zase za rok!
automobilky, automotive novinky, seminář VVA, technologie aut, vše o automotive, vývoj aut, vývoj automobilů
Sledovat komentáře přes RSS