Jakub Doskočil, Swell, CNC programátor

Born this way

Stroj nečeká, až vstanu

17 listopadu 2015  

Před pár dny jsme představili Jakuba Doskočila, programátora CNC strojů. Pověděl nám o tom, v čem jeho práce obecně spočívá, a co má v hořickém Swellu na starosti. Dnes jsme se vyptávali o něco konkrétněji.

Říkal jste nám, že nejčastěji programujete obrábění dílů nebo zkušebních přípravků. Jak dlouho jedna taková zakázka typicky trvá?

Je těžké to takhle říct, hodně se to liší. Když se jedná o jednoduchý díl, můžu mít program hotový i za půl hodiny. Pak jsou obrovské lisovací nástroje, které musíme vyrábět část po části, a ty zaberou i celý týden. Vyrábíme i designové pohledové makety pro stavbu automobilových prototypů a ty také patří mezi časově nejnáročnější.

Kolik takových zakázek vám za měsíc projde rukama?

Jak už jsem zmiňoval, pracujeme hlavně na prototypech, sériovou výrobu neděláme. Každý den se setkáme řekněme se třemi čtyřmi různými kusy. Za měsíc to může být tak dvacet až třicet, opět záleží na tom, jak složité díly to jsou.

Popište svůj běžný pracovní den. Říkal jste mi, že chodíte do práce na šestou. Jak to zvládáte?

Ono to jinak nejde. V šest nastupují kluci ke strojům a musí mít podporu programátora. Stroj nemůže stát a čekat, až se vyspím. Pracujeme na směny – od šesti do dvou, odpolední pak od dvou do deseti.

V kolika lidech to točíte?

Jsme tři. Hlavní programátor chodí ráno každý den, my zbylí dva se u něj střídáme. Jeden týden mám ranní, jeden odpolední. Musím říct, že rána jsou docela krušná, já totiž do Hořic dojíždím, půl hodiny v autě. Vstávám v pět.

Zmiňoval jste pohledové makety. Na čem dalším zajímavém jste měl možnost pracovat?

Asi nejzajímavější projekt mimo automotive byl model oběžného lopatkového kola turbíny  plynové elektrárny pro zkoušky v aerodynamickém tunelu.  Tvarově rozmanitými zakázkami nás poslední dobou zásobuje zkušebna.

Můžete být konkrétnější?

Dělali jsme například přípravek pro světla. Vyfrézujeme okolí světlometu přesně tak, jak je na autě. Do toho si ve zkušebně zasadí skutečný reflektor a dělají na tom vibrační zkoušky.

Tohle všechno se dělá z kovů?

Většinou ano. Ty designové prvky se vesměs vyrábějí z hliníku nebo z modelářského dřeva. A nejvíc používáme klasické „železo“, ale umíme i plasty. Obrobíme všechno.

V čem je vaše práce báječná natolik, že vás každý den ráno dostane z postele?

Mně dělá největší potěšení, když vidím nakreslený složitý díl, který dokážu přetvořit ve fyzický kus. Sice to dělá stroj, ale já ho vlastně vedu.

Co je naopak nejnáročnější?

Nejvíc nám dávají zabrat také právě ty díly složitých tvarů. Když například díl nemá ani jednu rovinu, musíme vymyslet přípravky, kterými to upneme. Náročné – ale zároveň zajímavé – je to, že každý kus je jiný. Něco složitého vyrobím a říkám si, že už to umím a vím jak na to. Jenže pak přijde další požadavek a je úplně odlišný. Vždycky vlastně začínáme od nuly. A to je krásné.

Jakub Doskočil
Narodil se v roce 1991 v Chlumci nad Cidlinou. Vystudoval strojírenství na střední průmyslové škole v Hradci Králové a Vyšší odbornou školu v Jičíně, obor CAD/CAM software. Žije v Novém Bydžove. Volný čas tráví s přítelkyní. Aktivně se věnuje hasičskému sportu, rád také hraje hokej, florbal, tenis nebo squash.

, , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook