Světla enduro motocyklu KTM

Doporučujeme, Horizonty

Světla „z garáže“, která jsou světovým unikátem

15 května 2019   Galerie

Jak to vypadá, když se spojí dva nadšenci do motorek, kutí, vymýšlejí, zkoušejí, zoufají si, vylepšují a pak přijdou s něčím, co nikdo jiný na světě nedělá? Poslyšte příběh Radka a Jakuba.

Toliko Radka Franka a Jakuba Vocelky, majitele firem Rade/Garage a LSK Motorcycle Electronics. Je to zajímavá dvojice motocyklových fandů, kterým se podařilo dosáhnout mety často nereálné: živit se tím, co jim zároveň je koníčkem.

Společným jmenovatelem obou je jejich v podstatě celoživotní láska k jedné stopě a benzinu. „Já jsem motorkář-cestovatel. Baví mě poznávat cizí kraje, země a kultury právě ze sedla motocyklu. Fascinuje mě ta svoboda, možnost dojet vždy ještě o kousek dál. Už v patnácti letech jsme s bratrancem objížděli republiku na motocyklech Pionýr a po dokončení školy, když jsme ušetřili nějaké peníze a koupili si první pořádnou mašinu, se to celé rozjelo,“ vzpomíná Frank.

„Já jsem na tom podobně. Pro motorky mě získal táta, pořád mi vyprávěl o své Jawě Californian z přelomu šedesátých a sedmdesátých let. No a já, zasažen, jsem mu v patnácti potají bral z garáže babetu,“ usmívá se Vocelka, jehož první velká motorka byla „stopětadvacítka“ Cagiva Roadster a po dosažení plnoletosti pak Kawasaki R5. „S tou jsem jezdil asi pět let, loni ji prodal a teď jsem bez motorky. Už mě ale zase svrbí prsty.“

Až na konec světa

„My se do cestování pustili naplno,“ přidává se Frank. „Vyrazili jsme na Balkán, do Norska, Maroka. V roce 2009, když to ještě šlo, jsme projeli Sýrii, Jordánsko a Súdán a nakonec jsme dojeli až na jih Afriky. Z Opavy na Mys Dobré naděje to bylo 25 tisíc kilometrů za pět měsíců. Následovala ještě Jižní Amerika a kus hedvábné stezky – a pak už rodina, děti a hotovo,“ rozesměje se Frank.

Jakub Vocelka, který vystudoval automobilovou elektroniku na Západočeské univerzitě v Plzni, už během studia začal sám pro sebe vyvíjet doplňky na motocykly, například sady na osvětlení motoru. „Zkusil jsem jich pár nabídnout přes aukce na internetu – a ono se podařilo prodat je! Pak mě napadlo, že by nebylo špatné zkusit nějaké silnější osvětlení, abych líp viděl na cestu. Tak jsem si takový kit neboli sadu zkonstruoval.“

„Já konstruktér a technik nejsem. Mou doménou je marketing, léta jsem pracoval v korporátních službách, kde jsem se dobře naučil definovat produkty a služby a uvádět je na trh. K tomu jsem jezdil na motorce a jednoho krásného dne mne napadlo: co to takhle propojit? Pořád jsem totiž přemýšlel, proč něco na motorce není vymyšlené lépe, nebo kde sehnat doplňky, které by se mi na cestovatelských výpravách hodily,“ vzpomíná Frank.

Proti tmě

Coby kluk z vesnice zvyklý kutit si zkusil v Praze na koleně něco vyrobit sám a motorku si vylepšit. A protože se chtěl podělit o radost s podobně „postiženými“, dal své výtvory na různá webová fóra. „A ohlasy se hrnuly: Kde jsi to vzal? To by se mi hodilo!“

A protože jeho obchodnický mozek hned začal kalkulovat, že kdyby toho vyrobil víc, mohly by se mu náklady snáz vrátit, zkusil to. „Nejdřív vznikl jen štítek, aby stroj vypadal jako rallye motorka, které se mi líbí a aby tam snadno šla připevnit navigace,“ popisuje Frank.

Přišel další nápad: jak to zařídit, aby motorka lépe svítila v neoblíbené tmě?

„Hledal jsem a nikde nic. Ani v Číně, na Tchaj-wanu, nikde. Jediné, co bylo k mání, byla velká a těžká přídavná světla, která se dávala na karavany. V hledání jsem ale neustával – a jednou jsem konečně narazil na mladíka z Plzně, který prodával právě taková podomácku vyrobená světla, která jsem chtěl.“

Společnou firmu nechtěli

„Ano, Radek se mi ozval, sešli jsme se, dali si pivo hned jsme si padli do noty. Domluvili jsme se, že zkusíme společně vyvinout světla, která by pasovala do jeho rallye kapotáží. Hned od začátku jsme chtěli dvě věci: mít výkonnější světla než konkurence a získat homologaci,“ přidává se Vocelka.

„Jakub si mě hned získal. Byl do motorek podobně zanícený jako já. Jistě, coby čerstvý absolvent neměl peníze, ale mluvil k věci, věděl, co a proč dělá, a bylo vidět, že ho to baví. Měl nápady a já zase finance a orientoval jsem se v marketingu. A uměl jsem definovat, co chci, to je moc důležité. Netušil jsem, kolik to má mít lumenů, ale jak to má vypadat a jak fungovat pro koncového uživatele,“ vrací se na začátek příběhu Frank.

Další kapitola? Tři roky vývoje, probdělé noci, hromady zmetků. Zkoušeli, připravovali. A protože nechtěli sdílet jednu firmu, zůstali samostatní: Rade/Garage, která kromě rallye sad vyrábí a prodává také například větší nádrže, ochranné plechy motoru, nášlapy, odolné brzdové pedály nebo nosiče zavazadel, je dnes dominantním odběratelem Jakubovy firmy LSK.

„Přibral jsem k sobě ještě dva lidi a kromě pár dalších drobnějších věcí – například palivoměrů, které nepotřebují plovák, pracují totiž s hydrostatickým tlakem – se zabýváme především světelnými sadami pro Rade/Garage,“ vysvětluje Vocelka a dodává, že dnes jich smontují asi stovku měsíčně.

Technika versus marketing

„Jakub je skvělý technik, strukturovaný, pečlivý, zapálený a má skvělé nápady. Navíc má ale i obchodní cit, dokáže uhlídat dodávky a organizovat věci kolem. Proto se s ním báječně pracuje,“ nešetří chválou na svého kolegu a obchodního partnera Frank.

V jedné věci ale ke třenicím dochází.

„Jelikož jsme se hned na začátku rozhodli, že chceme mít světla mnohem výkonnější než konkurence, bylo potřeba navrhnout jednak dostatečně silný zdroj, ale také chlazení. Přece jen ten velký výkon nějaké to teplo vyrobí. Vždycky jsem něco vymyslel, přinesl to Radkovi a ten jen: To nejde. Je to moc velké a složité. To si nikdo nekoupí,“ přiznává Vocelka.

„Ano, byl to klasický svár konstruktér versus markeťák,“ směje se jeho obchodní partner.

Optik samouk

A co tedy znamená onen velký výkon? „Běžná přídavná světla mají příkon mezi deset a třiceti watty. Každé z našich dvou světel – jedno je potkávací, druhé dálkové – má příkon šedesát wattů,“ popisuje X.

Kompromisem tak nakonec je dvojice chladičů, které mají dostatečnou kapacitu, aby výkonná světla uchladily. Kolem motorky proudí hodně vzduchu, takže prý stačí aspoň trochu jet a chlazení funguje uspokojivě. „Navíc jsme dovnitř zabudovali tepelnou zpětnou vazbu: když se světlo zahřeje na víc než 85 stupňů, začne řídicí jednotka postupně snižovat jeho výkon. Je to spíš taková pojistka pro extrémní podmínky, za běžného provozu k tomu nedojde. Ani když necháte světlo zapnuté bez pohybu při pokojové teplotě, nepřehřeje se. Na těch 75 stupňů se ale dostáváme, dobré chlazení je proto potřeba,“ vysvětluje mladý plzeňský konstruktér.

Nejnáročnější prý bylo naučit se pracovat s optikou. Ani jeden z dvojice na začátku netušil, v jakých počtech se světelné sady budou vyrábět a prodávat; nechat si vše navrhnout na míru proto nebylo možné. „Musel jsem se to naučit postupně všechno sám. Byla to klasická metoda pokus–omyl. Sestavit projekční modul z hotových a na trhu existujících čoček tak, aby to svítilo, jak chceme, a zároveň to splnilo podmínky k homologaci, opravdu nebylo jednoduché,“ popisuje Vocelka úskalí celého projektu.

Očima nadšeného uživatele
„Na jednu nádrž ujede přes tři sta kilometrů, je skvělá v terénu i na dálnici – KTM 1090 Adventure R. Pro mě je to úžasný stroj, univerzální motorka na off-roadové projížďky ,kolem komína‘ i na pohodlné a svižné silniční přejezdy za terénem jinde po republice či po Evropě. Tahle motorka se nevozí na přívěsu za autem, doveze se na místo sama. Jediná bolístka, kterou jsem na své ,kejtý‘ pociťoval, bylo pořádné světlo pro delší přejezdy v noci. Tovární světlomet přepnutý na dálkové je ještě fajn, ale v režimu potkávacích světel mě osobně v noci nestačí. Výkon LED světel z doplňkové sady od Rade/Garage je v tomhle ohledu perfektní. Rallye vzhled je bonus navíc. Skvělý je i větší štítek pro překrytí domontované navigace nad přístrojovkou nebo příležitostného roadbooku. Stávající štítek jsem musel vysunout až na horní doraz za cenu otevření mezery pod jeho spodním okrajem a tedy většího foukání do kokpitu. Také vyřešeno. Je vidět, že tady přemýšlel někdo s podobnými zkušenostmi. (Smích)
Petr Havlík, amatérský enduro jezdec – přečtěte si jeho zážitky z jedné zajímavé akce s KTM.

 

Na první pokus

Největším úspěchem, jak oba svorně říkají, je to, že se vlastně na první dobrou podařilo světla homologovat. Zádrhel byl jen jeden: původní LED měly příliš studené světlo, respektive moc velký podíl modré složky. „To jediné jsme museli upravovat. A když jsme se pak bavili s lidmi ze zkušebny, říkali, že občas se s homologací potýkají i opravdu velké automobilky. Moc si toho proto ceníme,“ dodávají oba unisono.

Možná se to tak na první pohled nejeví, ale touto souhrou se podařilo vdechnout život skutečně ojedinělému výrobku. Společnost Rade/Garage dnes zaměstnává pět lidí na plný úvazek a prodává doslova do celého světa.

„Specifická je Evropa, jinde to moc neřeší,“ vysvětluje Frank. „Existuje tu neskutečné množství omezení a požadavků a zkonstruovat především potkávací světlo je velice náročné. Firmám se do toho nechce. A nemají tak šikovné vývojáře. Jakub prakticky sám stvořil to, co jiní dělají v početných týmech v drahých počítačových aplikacích. A právě to je naše výhoda: dokázali jsme to vyvinou kvalitně a levně.“

Tato světelná rallye sada je tak v podstatě světový unikát. „Až nedávno přišel jeden velký evropský výrobce s homologovanými LED světly na motocykl, ale oficiálně jde pouze o náhradní díl do závodního speciálu pro Rallye Dakar, navíc s polovičním výkonem oproti nám,“ doplňuje Vocelka.

Na starém kontinentu tedy mají certifikaci jen dvě firmy – a to ještě se stěží porovnatelnými výrobky. „V Americe už máme konkurentů víc, ale i tam se převážně jedná jenom o přídavná dálková světla. Potkávací ani tam vlastně moc neřeší,“ spokojeně se usmívá Frank.

Adaptivní znamená naklápěcí

Náš tandem neusíná na vavřínech a už pracuje na dalších etapách vývoje motocyklových světel. Budoucnost je adaptivní: „Chceme se pustit do naklápěcích světel. U dnešních motorek je potkávací světlo napevno, takže rozhraní světlo–tma se naklápí společně s tím, jak se v zatáčce naklání motorka. Takže třeba v pravotočivé zatáčce světlo vpravo svítí do země a řidič nevidí do oblouku, naopak na levé straně světelný proud vyjede nahoru a oslňuje protijedoucí řidiče. Proto by bylo výhodné na motocyklu udržovat potkávací světlo neustále ve vodorovné rovině. Pracujeme na řešení kombinujícím gyroskop s akcelerometrem. Je zajímavé, že u aut se řeší kdejaká drobnost a u motorek si toho zatím nikdo nevšímá,“ popisuje Vocelka projekt, který by chtěli představit během letošního roku.

A Radek Frank ho doplňuje: „Jediná motorka, o které víme, že s něčím podobným přišla, bylo před časem BMW K1600 GT a GTL. Tam to řešili pomocí naklápěcího zrcátka, do nějž svítili. Dnes se začínají objevovat náhražky kulatého světlometu s několika segmenty, které se postupně s náklonem motorky rozsvěcují a zhasínají a tím osvětlují zatáčku. „Konkurence nespí a my si nesmíme nechat ujet vlak. Podobně se to má při akceleraci: světlo se zvedne a oslňuje; při brzdění zase motorka svítí zbytečně dolů. Tomu se rovněž chceme věnovat,“ nastiňuje Vocelka.

Jeho kolega na závěr přidává malou vizi budoucnosti: „Moc bych si přál, kdybychom se mohli stát jakýmsi AMG pro výrobce KTM. Abychom u továrny měli takové postavení, že bychom si mohli říct: chceme ten a ten model například jen s motorem, rámem a kyvnou vidlicí. Zbytek bychom si dodělávali sami a mohlo by se to prodávat jako limitovaná edice pod značkou KTM R/G. A pak… pak si s takovou motorkou projet kus světa,“ zasní se Frank.

 

 

, , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook