Tesla Model S

Fokus

Tesla frčí. Vydrží?

30 září 2016   Galerie

Poslední aktualizace 10. července 2019 od boomerang

Od nuly k jedné z nejznámějších a nejpokrokovějších značek dneška. Elektrické automobilové impérium Tesla Motors vzniklo během pouhopouhých deseti let.

Pod vedením miliardáře a vizionáře Elona Muska začínali skutečně a doslova od příslovečné píky, aby se za až neskutečně krátkou dobu – na start-up – vypracovali v nepřehlédnutelného hráče na automobilovém trhu. Úspěch Tesla vystavěla na prvním modelu Roadster, přidala charisma svého předáka, okořenila to pořádnou dávkou PR šílenství a doladila několika velmi zajímavými výrobky – výsledkem je lídr světové elektromobility.

Přečtěte si o tom, jak šla historie elektromobilů.

Dokonce i šéfové velkého Volkswagenu Teslu pravidelně uvádějí jako vzor své nové strategie po skandálu s emisemi a spojenci Renault-Nissan se asi nestačí divit, když sledují, jak žádané jsou modely S a X v porovnání s jejich elektrovozy. A dumají, kde udělali chybu a proč veřejnost po jejich autech ani vzdáleně tolik neprahne.

Svět už měl možnost spatřit další dlouho očekávaný Model 3, a tak neuškodí trochu se ohlédnout a připomenout si, jak šel čas u Tesly. Naším výchozím bodem je jeden z prvních strategických dokumentů, který Musk uveřejnil v roce 2006 na blogu automobilky. Ale podobně jako u ságy Hvězdných válek tady vlastně také začínáme zprostředka – onen příběh se totiž začal psát dávno, dávno předtím, než budoucí Tesla vůbec poznala jméno Elon Musk.

O tom ale až v dalším článku.

2006: Tajný plán

První Muskův příspěvek na oficiálním blogu Tesly odhalil „tajný“ strategický plán, který předznamenával značný posun od dnešní ekonomiky založené na spalování a ve znamení uhlíkové stopy směrem k udržitelné ekonomice na solární pohon. „Aby bylo možné toho dosáhnout, bude klíčové vyvinout elektromobil bez kompromisů,“ napsal. „Strategií Tesly je vstoupit přímo do horních pater trhu, kde zákazníci jsou připraveni platit za prémiové výrobky. A pak s postupem času mířit níž, jak nejrychleji to půjde, směrem k masovější produkci a nižším cenám.“

2008: vyjíždí Tesla Roadster

Debut Tesly se jmenoval prostě Roadster a byl postavený ve spolupráci s britskou automobilkou Lotus na základě jednoho z jejích modelů. A hned na startu byl pěkně sebevědomý – dojezd měl činit přes 390 kilometrů a zrychlení z nuly na stovku bylo ze supersportovní říše: 3,7 vteřiny.

Když ovšem řidič nekrotil nohu na pedálu plynu (smí se tak akcelerátoru u elektromobilů vůbec říkat?), zvládl Roadster podstatně střídmější porci kilometrů a ani o další kompromisy nebyla nouze. Co ale hrálo hlavní roli: semínko bylo zaseto a jméno Tesla čím dál pevněji zaháčkováno v myslích odborníků i veřejnosti.

2008: ohlášky nového rodinného sedanu

Tesla Motors v červnu roku 2008 do nečekaných detailů oznámila svůj chystaný prémiový sedan nazvaný Model S. Taková otevřenost v prostředí, které je zvyklé plány do budoucna hodně tutlat, byla poměrně neobvyklá.

2010: Tesla jde s kůží ven a staví továrnu

V červnu 2010 přichází primární veřejná nabídka v objemu 13,3 milionu akcií po sedmnácti dolarech za kus. Jedná se o první takový krok americké automobilky od roku 1958, kdy totéž učinil Ford: přesto už za pouhé čtyři roky má na akciovém trhu Tesla hodnotu poloviny celosvětového Fordu. Už v roce 2009 Daimler koupil a následně prodal deset procent akcií Tesly a akcionářem v letech 2010 až 2014 byla rovněž Toyota, která u ní postavila jednu sérii elektrických modelů RAV4.

V témže roce Tesla oznamuje, že se chystá otevřít úplně novou továrnu, jejíž kapacita se má pohybovat kolem půl milionu aut ročně. Což od firmy, která zatím prodala pár tisíc Roadsterů, zní, řekněme, odvážně.

V Tesle pracoval i jeden Čech — přečtěte si rozhovor.

Firma má ovšem v zádech silnou oporu: peníze Elona Muska. A tak v kalifornském Fremontu může armáda 580 robotů začít svářet, lepit a nýtovat první podvozky a karoserie Modelu S. Tesla se také chlubí tím, že má dva největší roboty průmyslového světa, které přesouvají auta mezi jednotlivými stanovišti během výroby.

Později v roce 2015 firma otevře ještě jeden závod v Nizozemsku, aby urychlila dodávky Modelu S na starý kontinent. Auta se tam montují z dílů dovezených z Kalifornie.

2012: S startuje

První Model S dostal zákazník v roce 2012. Později, než se předpokládalo, a opět s troufalými slovy. „První prémiový elektrický sedan na světě“, „nejbezpečnější sériové auto na silnicích“ nebo „čtyřdveřová limuzína s nejrychlejším zrychlením všech dob“ – taková prohlášení mohla znamenat o to větší zklamání. Namísto toho auto sbíralo jedno ocenění za druhým. A v roce 2013 se na americkém trhu prodávalo líp než Mercedes-Benz třídy S.

2013: akcie v plamenech a supernabíječka

Série několika vzplanutí Modelu S znamená dvacetiprocentní propad akcií, ale Tesla reaguje rychle a problémy hasí hned v úvodu: představuje nový systém ochrany akumulátorů.

Koncem roku 2012 přichází výrobce se sítí „supernabíjecích“ stanic, které Model S doplní energií v rychlém tempu už za půl hodiny. To stačí na dalších 240 kilometrů jízdy. V roce 2013 se tahle síť začíná pěkně rozrůstat, stojany jsou na strategických místech u hlavních silničních tahů v zemích, kde se Model S prodává. Dnes je na celém světě na šest stovek těchto superrychlých nabíječek.

2014: autopilot

Tesla je na špici vývoje elektromobilů, a tak není žádným překvapením, když oznamuje svůj nový asistenční systém Autopilot. Automatické řízení, samočinné přejíždění mezi jízdními pruhy, automatické parkování nebo „přivolání“ auta z parkoviště – to všechno mají být milníky k dosažení konečného cíle, tedy plně autonomního provozu automobilů.

2014: továrna na baterky

Tesla v roce 2014 pokládá základy nové továrny na akumulátory, která má výrobu zahájit následující rok – směrem k očekávanému zahájení prodeje Modelu 3. Automobilka jí říká gigatovárna a prohlašuje, že do roku 2020 bude vyrábět víc lithium-iontových baterií ročně, než se v roce 2013 vyprodukovalo na celém světě.

2015: sto tisíc „esek“ a nové SUV

V prosinci tohoto roku Tesla oznamuje, že celosvětové prodeje Modelu S překročily hranici sto tisíc. Což z něj dělá druhý nejprodávanější elektromobil všech dob po Nissanu Leaf.

Do sériové výroby se v roce 2015 dostává také nový model SUV nazvaný Model X. Jde tedy spíš o crossover s pěti, šesti nebo sedmi sedadly, pohonem všech kol a neotřelými racčími zadními dveřmi.

Přečtěte si víc o automobilových dveřích.

Model X poutá pozornost rovněž deklarovaným dojezdem přes 410 kilometrů a zrychlením z nuly na sto za kratičkých 3,2 vteřiny.

Tesla chce udávat tempo v přechodu k obnovitelným zdrojům energie, a to nejenom co se aut týká. Vzniká nová společnost Tesla Energy, jejímž posláním je vytvořit potřebnou infrastrukturu v domácnostech i v průmyslu s použitím sady baterií nazvané Powerwall, vyráběné kde jinde než v Tesla Gigafactory. A další plány: v budoucnu chce Tesla znovu využívat staré „vyjeté“ automobilové akumulátory k ukládání a distribuci energie z obnovitelných zdrojů – tedy třeba z větru nebo sluníčka.

2016: předpovědi a Model 3

Když všechno půjde podle plánů, měla by letos Tesla svým zákazníkům dodat něco mezi osmdesáti a devadesáti tisíci Modelů S a X.

No a čerstvé je i odhalení nového – „dostupného“ – Modelu 3, který chce konkurovat BMW trojkové řady. Jeho prodeje by měly odstartovat v roce 2017. Výrobce slibuje dojezd přes 320 kilometrů.

Pohled do křišťálové koule

Tesla usiluje o to, aby byla plnohodnotnou automobilkou, a tak je ve výrobních osnovách celá řada dalších modelů. Různé zdroje uvádějí, že už existují plány na užitkovou odnož postavenou na platformě Modelu X nebo na menší crossover v tuhle chvíli označovaný jako Model Y. No a nového roadsteru bychom se mohli dočkat někdy v roce 2019. Další usilovný vývoj lze očekávat rovněž v oblasti akumulátorů nebo vylepšování autopilota.

Spekulovat můžeme také nad tím, jestli ty nejdrsnější časy má Tesla teprve před sebou. Jistě, to, čeho za těch pár let dosáhla, je ohromující úspěch. Přesto se společnost bude ještě muset vypořádat s náročným start-upovým obdobím a nemalými ztrátami z něj plynoucími – zkrátka ještě bude muset dokazovat, že je onou plnohodnotnou, dlouhodobě stabilní a ziskovou automobilkou.

V čem je Tesla nepřekonatelná, je ukazování vizí, lákání a přesvědčování zákazníků a získávání podpory těch, kteří chtějí mít co do činění s technologickým magnátem Muskem. Ale najde se i předlouhý zástup kritiků a skeptiků, kteří vyzdvihují především nedávné akciové období „jako na houpačce“ anebo otázky týkající se dlouhodobé spolehlivosti vozů z počátku výroby.

Ani konkurence ale nespí. Tak třeba General Motors: úspěch původní Tesly Roadster je rozhýbal k činům, a tak je nanejvýš pravděpodobné, že ještě před příchodem Modelu 3 uvedou na trh svůj vlastní „dostupný“ elektromobil s dojezdem přes 300 kilometrů. A většina dalších rivalů bude zřejmě následovat – otázka k přemítání zní, zda tvrdou tržní vřavu Tesla, bez existující a dobře zavedené prodejní a servisní sítě, ustojí.

Klíčovým tématem je také rozvoj nabíjecí infrastruktury a najdou se i odborníci, kteří tvrdí, že elektromobilům začnou brzy zatápět rychle se vyvíjející auta na vodíkový pohon.

Zdá se, že hodně bude záležet na tom, zda se Tesle podaří Model 3 vypustit včas a jestli s ním zaujme širší publikum. Co myslíte, jaká je v téhle oblasti budoucnost?

, , , , , , , , , ,



1 Response

  1. dodge napsal:

    Vydrží jako každé jiné auto na baterky, krátký dojezd a dlouhá doba nabíjení, velká hmotnost, neodstranitelné vady.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook