Tesla Model 3

Doporučujeme, Fokus

Tesla: pick-up, kamion i autobusy

8 června 2017   Galerie

Solární panely, náklaďáky a návrat Roadsteru. To všechno chystá jedna čím dál známější a zajímavější automobilka. Tesla.

Před časem jsme přinesli obsáhlý seriál o tom, jak Tesla přišla na svět a jak se vyvíjel její nevšední a mnohdy pěkně zamotaný a dramatický příběh až do dnešních dní.

Budou to pomalu dva měsíce, co Elon Musk opět po nějaké době rozvířil vody automobilového průmyslu několika tweety o tom, co Tesla chystá v blízké i vzdálenější budoucnosti.

O tom, že kalifornská automobilka udává tón i tempo rozvoje moderních technologií, není pochyb, pojďme se tedy podívat, co se v její kuchyni chystá.

Už loni v létě Tesla vypustila do světa druhou část svého velkolepého plánu, jehož první dějství se završuje oficiálním uvedením Modelu 3, které je na spadnutí (novinka by do světa měla jít v červenci). V krátkosti se dá říct, že vize do dalšího období zahrnují následující čtyři oblasti: vytvořit solární panely na střechy s integrovanými bateriemi; rozšířit modelovou řadu, aby zahrnovala modely všech hlavních segmentů; vyvinout samořiditelné automobily, které budou díky flotilovému učení desetkrát bezpečnější než vozy řízené lidmi; umožnit automobilům vydělávat, když je majitel nepoužívá.

 

V provozu ještě letos
Tesla má dobré zprávy pro zákazníky, kteří si předobjednali Model 3 a netrpělivě čekají, kdy jim dorazí. Finální uvedení sériové verze vozu je naplánované už na tento červenec. V okolí sídla firmy je v poslední době k vidění stále víc jezdících prototypů, takže tyto prognózy zdá se reálné jsou. Musk také uvedl, že první „trojky“ by ke svým majitelům měly dorazit koncem letošního roku. Pravděpodobné ovšem zůstává i to, že většina zákazníků si na svůj elektromobil počká; soudě podle toho, jak dlouho trvaly dodávky předchozích modelů, může jít i o dva roky.

 

Tesla se hodně zabývá udržitelnou energií a dbá na to, aby její konání nebylo vnímáno jako nahodilé akce, ale aby ukázala, že vše zapadá do kontextu dlouhodobé strategie. „Když se podíváme do vzdálené budoucnosti, chceme vidět kvalitní život,“ tvrdí Musk a dodává, že právě tohle znamená „udržitelnost“: nejde o módní trendy slovo, týká se to každého z nás. „Jednou musí přijít chvíle, kdy budeme mít ekonomiku s udržitelnými energiemi, jinak nám jednoduše dojdou fosilní paliva a civilizace zkolabuje. Proto se od fosilních paliv musíme odklonit; navíc vědci se shodují na tom, že objem uhlíku v atmosféře i oceánu roste šíleným tempem čím dřív dosáhneme udržitelnosti, tím lépe,“ předpovídá Musk.

Slunce je řešení

Přispět by k tomu měly mimo jiné integrované a designově vytříbené střešní solární panely s akumulátory, které „prostě fungují“. Mělo by jít o jednotky, které si lidé namontují doma na střechu a jimiž pak budou mimo jiné napájet své automobily. Podle Muska by se tato technologie mohla rozšířit po celém světě: jednoduché objednání, snadná instalace, jeden servisní kontakt, jedna aplikace v telefonu.

Tesla: chceme umět většinu způsobů pozemní přepravy

Tesla v současnosti pokrývá relativně malou část trhu se sportovními sedany a SUV. Teď přichází „masovka“ v podobě Modelu 3 a v plánu je také menší kompaktní SUV a nový pick-up. Tím by Tesla měla mít nabídku pro většinu trhu. „Menší a levnější auto než Model 3 podle všeho nebude potřeba,“ domnívá se Musk.

Tesla tvrdí, že pro dosažení udržitelné budoucnosti je nutné, aby firmy co nejrychleji dokázaly navyšovat objemy výroby. Automobilka se proto v poslední době významně zaměřuje na vývoj strojů, které vyrábějí stroje továrna sama je tedy samotným produktem. „Pokud současné stroje vyrábějící Model 3 považujeme za verzi 0.5, verze 1.0 by měla přijít příští rok a další pak zhruba ve dvouletém cyklu, přičemž  verze 3 by měla znamenat pěti- až desetinásobné navýšení výroby,“ popisuje Musk.

Tesla dále říká, že vedle osobních aut jsou tu potřeba dalších typy elektrických vozidel: kamiony a vozy městské hromadné dopravy. Na obou firma pracuje a říká, že elektrický kamion významně zlevní přepravu nákladu, jeho provoz navíc bude bezpečnější a příjemnější.

 

Na náklady elektricky. Už brzo
V dubnových příspěvcích na Twitteru Musk potvrdil, že užitková Tesla bude realitou v roce 2019. „Pick-up uvedeme za 18 až 24 měsíců,“ říká kusá zpráva. Tento druh automobilu dává smysl především na domácím trhu, kde jsou vozy jako Dodge Ram obrovsky oblíbené. Ostatně Ford F-150 je od roku 1981 nejprodávanějším autem v USA.

V dalším tweetu pak Musk napsal, že už letos v září automobilka představí koncept svého elektrického kamionu. „Tým tady odvedl úžasnou práci. Jsme opravdu na další úrovni.“

Mimo to Tesla také chystá znovuzrození svého prvního modelu Roadster, který by se v následujících letech měl objevit se stahovací střechou.

 

Co se hromadné dopravy týká, s nástupem autonomního řízení dojde ke zmenšení autobusů a z řidiče se stane flotilový koordinátor. Tesla počítá s tím, že v takových autobusech nebude klasická ulička a sedadla budou i tam, kde dnes bývají vchody. Autonomní autobusy budou reagovat na vůz jedoucí před nimi akcelerovat a brzdit podle něj , čímž se zmenší rozestupy mezi jednotlivými vozidly a doprava se zklidní a bude plynulejší. Autobusy budoucnosti dovezou pasažéry až do samotného cíle jejich cesty a zastávky budou vybaveny pevnými přivolávacími tlačítky pro cestující bez mobilního telefonu (budou vůbec ještě tací?). Tesla počítá s tím, že autobusy budou vybavené pro invalidní vozíky, kočárky a kola.

Autonomie všude

Všechny modely Tesly budou postupně disponovat hardwarem pro plně autonomní jízdu s tím, že dokážou pracovat i při poruše i když jakýkoli systém vozu přestane fungovat, auto pojede bezpečně samo dál. Tesla zdůrazňuje, že vývoj a ladění softwaru zabere mnohem delší čas než instalace kamer, radarů, sonarů a výpočetního hardwaru. Tvrdí rovněž, že i ve chvíli, kdy software bude velice vyspělý a mnohem bezpečnější než běžný řidič, bude přesto trvat značnou dobu, než úřady plně autonomní jízdu schválí. Podle Tesly bude celosvětové schválení vyžadovat něco kolem deseti miliard kilometrů ujetých každý den dnes se její autopiloti učí z denní porce pěti milionů kilometrů najetých celou flotilou.

 

Není beta jako beta
Elon Musk k tématu autonomní jízdy přidává několik zajímavých postřehů.Vysvětluje, proč Tesla už nyní instaluje do aut částečnou autonomii a nečeká na moment, až jednou v budoucnu bude technologie daleko vyspělejší. Hlavním důvodem podle něj je, že už dnes je Autopilot daleko bezpečnější než běžný řidič, a tak by bylo špatné otálet jen z obavy před negativní publicitou nebo kvůli obchodnickým kalkulacím ohledně právní zodpovědnosti.Dále uvádí, že podle zprávy vládní agentury pro bezpečnost silničního provozu NHTSA za rok 2015 vzrostl počet tragických nehod o osm procent na jedno úmrtí na každých 143 milionů kilometrů. Autopilot Tesly tuto kilometráž už dvakrát překonal a každým dnem se zlepšuje. Nedává prý proto smysl, aby byla funkce deaktivovaná, jak někteří kritici požadovali. „To bychom stejně tak mohli zablokovat autopiloty v letadlech,“ říká šéf Tesly.Třetí Muskova poznámka se týká toho, proč je Autopilot označován jako „beta“. Nejde totiž o beta verzi softwaru, jak ji běžně vnímáme: „Každá verze je pečlivě testována a ověřována, než se dostane k zákazníkům. Říkáme jí beta, abychom neusínali na vavřínech a abychom dali jasně najevo, že technologii neustále vyvíjíme. Jakmile se dostaneme do stavu, že Autopilot bude asi desetkrát bezpečnější, než je americký průměr, nálepku beta odstraníme.“

 

Nechte svou Teslu vydělávat

Posledním bodem vize Tesly je sdílení. Jakmile úřady samořiditelná auta jednou schválí, majitelé si svou Teslu přivolají v podstatě odkudkoliv. Nasednou a cestou si budou číst, pospávat nebo jakkoliv jinak odpočívat či pracovat.

Ze svého mobilního telefonu budou také moci přidat svůj vůz do „teslácké“ flotily a jejich auto jim bude generovat příjem, když budou v práci nebo na dovolené. Bude to kompenzace splátek za koupi nebo leasing a jednou auto možná bude vydělávat i víc než to. „Tato možnost výrazně sníží náklady na pořízení automobilu, takže Teslu si nakonec bude moci dovolit skoro každý. Majitelé své automobily totiž využívají jen asi pět až deset procent času, a tak vůz zařazený ve flotile bude několikanásobně výhodnější,“ předpovídá Musk.

Navíc ve městech, kde poptávka bude převyšovat nabídku, plánuje Tesla provozovat své vlastní flotily.

 

, , , , , , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook