Formule F1

Aplaus

Una questione di cuore (1. část)

7 dubna 2015   Galerie

Poslední aktualizace 10. července 2019 od boomerang

Jmenuje se SF15-T a jeho volant svírají ruce Sebastiana Vettela a Kimiho Räikkönena. A šest rukou se podílelo i na jeho vývoji. Jaká je stopa českých konstruktérů na letošním monopostu Ferrari jsme se ptali jednoho z nich, Lukáše Snopka.

Loni dostali fanoušci možnost zvolit jméno rudé formule, letos v Maranellu vybrali sami. Nástupce F14 T má o jednotku vyšší číslo a jmenuje se SF15-T.

Lukáš Snopek je jedním ze tří Čechů, kteří se dostali přímo až k vývoji letošního závodního stroje Ferrari. Všichni jsou zaměstnanci hořické společnosti Swell, která se zabývá vývojem a konstrukcí všemožných dílů, částí a součástí pro automobilky (a nejen pro ně).

Jak se tedy urodí český otisk na jednom z nejmodernějších a nejvyspěle jších moderních strojů? „Celá ta historie sahá zpět do srpna 2012. Tehdy naši mateřskou společnost Swell oslovila jedna z firem, která s Ferrari úzce spolupracuje, jestli bychom měli zájem o spolupráci na vývoji nového monopostu,“ otevírá Lukáš Snopek své vyprávění.

„Zní to tak trochu fantasticky, a přitom dost suše. Máte zájem? Máme. A pak to šlo rychle. Byli jsme vybráni tři, já a kolegové Martin Kulhánek a Pavel Hörst, a už začátkem září jsme seděli v letadle směr Maranello. Čekaly nás testy, kterými jsme všichni úspěšně prošli, a tak jsme 1. října 2012 začali pracovat pro Galleria del

Vento, Gestione Sportiva Aerodinamica, Scuderia Ferrari.“

Swell, Ferrari

Zleva Martin Kulhánek, Lukáš Snopek, Pavel Hörst. Snímek z konce roku 2012 v síni slávy.

Vítr kolem uší

Všichni tři pracovali na pozici designér-konstruktér. Měli za úkol navrhovat a v CAD programech modelovat všechny plochy monopostu, které nějakým způsobem přicházejí do styku s proudícím vzduchem. „Všechno podléhalo požadavkům aerodynamiků a samozřejmě šéfkonstruktéra. Tyto „své“ plochy jsme potom připravovali pro CFD analýzy (CFD, Computational Fluid Dynamics, je nástroj využívající výpočetní systémy pro simulaci proudění tekutin, pozn. red.) a konstruovali jsme části modelů, které pak šly na zkoušky do aerodynamického tunelu,“ říká.

Lukáš Snopek a jeho kolegové ze začátku rotovali po jednotlivých „štacích“, tedy na odlišných částech monopostu, aby do krve dostali problematiku různých sekcí auta. Později už byli nastálo přiděleni na určitou část vozu, jejímuž vývoji se pak naplno věnovali.

Snopek a jeho kolegové byli takříkajíc hozeni přímo do vody: „Když jsme v Maranellu začínali, zrovna vrcholil souboj o titul s monopostem F2012. Pro nás to znamenalo naskočit do rozjetého rychlíku. Dále jsme pracovali na F138, na F14 T a pak už i na SF15-T, kde jsme se věnovali převážně oblasti zvané ‚corners‘ (tedy zavěšení kola, zakrytování brzd, aero prvky na zakrytování nebo chlazení brzd) a některým variantám předního křídla.“ A právě tohle křídlo tým použil v prvním závodu sezóny v půli března v Austrálii.

Pánové si podle svých slov velmi brzy získali pověst výborných designérů, díky čemuž se mohli věnovat výhradně návrhu primárních ploch a výstupů pro CFD. A že se v Itálii Češi zapsali dobře, dokládá Martin Kulhánek, který tam v práci pokračuje i letos.

Návrat na špici?

A na kterých částech současného monopostu tedy čeští konstruktéři zanechali svůj podpis? „Z našeho pera pochází kompletní návrh oblasti předního kola (chlazení a aero prvky) a koncept předního křídla pro tratě s extrémním zatížením brzd. Také jsme se podíleli na některých variantách chlazení motoru,“ vysvětluje Snopek.

Tento monopost je prvním, který měl kompletně na starosti James Allison – a náš konstruktér mu pro letošní sezónu hodně věří: „Podle mě je SF15-T monopost, který nastartuje návrat Ferrari na vrchol. Dokazují to i výsledky z testování a prvního závodu. Vypadá to, že smršť personálních a organizačních změn, která se loni prohnala celým týmem, nese své ovoce.“

Pokračování článku čtěte zde.

, , , , ,



2 Responses

  1. Jan napsal:

    Pánové,
    krásně se to čte, blahopřeji a držte se.
    Škoda, že v jaderné energetice nejdeme podobnou cestou, není dána příležitost domácím talentům a velké projekty se kupují „na klíč“ (viz tendr na ETE). Vlastně dotujeme zahraniční techniky, kteří jsou na srovnatelné úrovni s našimi a připravujeme se o práci . . . Stále platí – teprve cvičením se stává Mistr.
    Zdravím Vás,
    Jan Vlk

    • Lukáš napsal:

      Zdravím,
      děkujeme za komentář a podporu!
      S druhou částí se bohužel nedá než souhlasit. Podobných problémů je bohužel povícero a „tragické“ je že ta příčina je většinou na naší straně.
      S pozdravem
      Lukáš Snopek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook