Poslední aktualizace 10. července 2019 od boomerang
První část článku čtěte zde.
V prvním závodě letošní sezóny, Velké ceně Austrálie, nakonec Vettel dojel na třetím místě se ztrátou 34,5 vteřiny na vítězného Hamiltona s Mercedesem; na jeho stájového kolegu Rosberga, jenž dojel o 1,3 vteřiny druhý, ztratil pilot Ferrari lehce přes 33 vteřin.
„Myslím si že to je úspěch, první stupně vítězů po více než roce a zároveň vynikající úvod Sebastiana ve Ferrari. Závod byl trochu smolný pro Kimiho, měl závadu na uložení jednoho z kol a závod nedojel,“ hodnotí Lukáš Snopek první závod, v němž se „jeho“ monopost objevil. Pro Ferrari tento výsledek znamená druhé místo v poháru konstruktérů a ztrátu 27 bodů na vedoucí Mercedes.
Když Lukáš povídá o svém působení v italském týmu, nelze si nevšimnout jisté nostalgie a velké úcty k tomuto jistě nevšednímu pracovnímu zážitku. Sám přiznává, že váhá nad tím, co všechno říct, odhalit. A prý ani ne kvůli nějakým smlouvám o utajení (byť většina věcí, které se na takovém skvostu dělají, je nanejvýš citlivá), ale spíš z úcty k týmu a k lidem, kteří mu přirostli k srdci a jimž by nerad nějakou neopatrností ublížil.
„Nechci znít moc sentimentálně, ale až teď, když jsem se vrátil do Česka, si postupně uvědomuji, co to znamená být členem týmu. Navíc takového. Osobně mě to dost poznamenalo, je to trochu cejch. Práce to byla tvrdá. I když jsme pracovali mnoho hodin přesčasů, hádali se, kolikrát na sebe byli i docela drsní, pořád jsme věděli, co je náš cíl. A věděli jsme, že ho nedosáhneme jinak, než že budeme táhnout za jeden provaz. Byly v tom emoce a to mi tady chybí; všechno je tak nějak hrozně studené.“
Spousta lidí si ani nedokáže představit, jaké nasazení a tempo je v takové roli, v jaké Lukáš Snopek a jeho kolegové byli, vůbec potřeba. Co to obnáší, být členem týmu formule jedna. Představě snadno vydělaných velkých peněz a každodenního relaxu na pláži je realita hodně, hodně vzdálená.
„Znamená to mnoho hodin přesčasů, práci o víkendech, v šíleném tempu. Hodně lidí to dělá na úkor rodiny, přátel a vlastního zdraví. Je to prestiž. Tím víc to pak, možná paradoxně, člověka připoutává k týmu a ten monopost, u jehož zrodu mohl být, bere jako své dítě. My máme takové děti čtyři a já doufám, že alespoň to poslední, na kterém jsem pracoval, bude jednou vystaveno v síni slávy spolu s mistrovskými monoposty zlaté éry maranellské stáje.“
Jak se SF15-T povede v dalších velkých cenách, teprve uvidíme. Z našeho povídání je ale jasné jedno: v rodném listě má zapsanou vášeň, hrdost a oddanost. Aby ne: je to otázka srdce.
Desítky tisíc dílů, stovky tisíc hodin
Ferrari zveřejnilo několik zajímavých údajů, které se k jeho nové závodní střele a jejímu vývoji vztahují. Pár čísel: objem motoru 1,6 litru, nejvyšší otáčky 15 000, přeplňování jedním turbodmychadlem, nejvyšší otáčky jednotky MGU-H 125 000, hmotnost včetně kapalin a řidiče 702 kilogramů, počet převodových stupňů osm plus zpátečka, 13palcová kola OZ, podvozek z kompozitního materiálu z uhlíkových vláken s voštinovou strukturou.
Lidé v Maranellu strávili konstrukcí nového monopostu celkem 250 000 hodin a pracovalo na něm sedm stovek lidí přímo z Ferrari a zhruba stejný počet u dodavatelů. Těch bylo tři sta z patnácti zemí. Na kompozitní prvky se spotřebovalo dvacet tisíc metrů čtverečných uhlíkového materiálu. Jen motor, převodovka a podvozek sestávají z dvaceti tisíc součástek. Na stavbu monopostu, který strávil celkem 1500 hodin ve větrném tunelu, bylo použito na sto různých slitin kovů.
Více na 2015f1car.ferrari.com
Altran CZ, automotive projekty, cestování budoucnosti, ferrari, formule, vývoj automobilů
[…] Pokračování článku čtěte zde. […]