FGR Midalu

Fokus

Unikát s největším motorem

18 listopadu 2015   Galerie

Vidlicový šestiválec, objem 2,5 litru, výkon 240 koní. Nic světoborného. Jenomže: tenhle agregát pohání motorku! A českou.

Země koruny české patřívaly a patří ke světové špičce v mnoha disciplínách. Jednou z nich byla konstrukce a výroba motocyklů. Byla – a už není? Dost možná zase bude. Dokonce třeba se strojem, který má největší motor na světě.

Pojďme ale zpátky časem. Všechno začalo v Ústí nad Orlicí snem postavit ryze českou závodní motorku. Tradice tu byla, co se konstruování i závodění týká, a když se komunistický režim poroučel, nastala i vhodná atmosféra a možnosti.

„Kdyby mě bratránek neposadil v roce 1966 na motorku a nejeli jsme na závody do Hořic, nikdy bych možná silnici nepoznal. V té době jsem byl zakoukán do terénu. Teréňáky taky byly moje první motorky, které jsem postavil,“ vzpomíná na své začátky Miroslav Felgr, zakladatel společnosti FGR, který se už čtyři desítky let motá kolem všeho, co má dvě kola a motor. Celý příběh je dlouhý a zajímavý, v našem hledáčku je ale dnes něco jiného. Proto postačí, když zmíníme, že orlickoústecký závodní tým má za sebou už dvanáct sezón se závodními motorkami vlastní výroby – absolvovali 144 závodů, v nichž 75krát stáli na stupních vítězů, 33krát triumfovali a získali deset bodů v Grand Prix a čtyři tituly.

Šest válců, dva a půl litru

Jejich druhým počinem je ale velice zajímavá a vlastně dost neuvěřitelná motorka. Ten nápad uzrál Miroslavu Felgrovi v hlavě už v roce 2000, když na mnichovské výstavě viděl motocykl Munch. Nápad postavit vlastní, českou motorku z těch nejlepších dostupných dílů a s největším motorem na světě.

Tahle rekordmanka se jmenuje FGR Midalu 2500 V6 a v roce 2006 na ní začal pracovat konstruktér Oldřich Kreuz. O rok později byl dokončený motor, v roce 2008 začali hledat designéra. Vítězem tendru se stal Stanislav Hanuš. Postupně vznikal rám, kyvná vidlice a další součásti. V roce 2010 už byla motorka na světě – na výrobě se podílelo přes padesát subdodavatelů – a pod přísným utajením probíhaly první testy. V lednu 2011 se motorka představila veřejnosti, nechyběla na výstavách v Praze, Bratislavě nebo Miláně.

Podle plánů měla finální verze spatřit světlo světa v roce 2013, ovšem tým MOTO FGR v roce 2012 nečekaně vstoupil do MotoGP – firma všechen čas i prostředky věnovala závodění, a dokončení Midalu se tak ocitlo na druhé koleji. Tou dobou na motorce pracovali pouze dva lidé.

V letech 2013 a 2014 společnost FGR přesunula projekt do nově zrekonstruované výrobní haly, kde pokračovala výroba nulté série šesti motocyklů, ladil a vylepšoval se vzhled i funkčnost.

Co znamená Midalu?Jméno motorky vzniklo z křestních jmen členů rodiny Felgrových: otce Miroslava, syna Michala, maminky Dany a syna Luboše.

Ručně vyráběné Ferrari na dvou kolech

A co je tedy Midalu vlastně zač? To nejzajímavější je její srdce. Kompletně český atmosférický šestiválec o objemu 2442 cm3, výkonu 240 koní a s točivým momentem přes 200 Nm. Přidejte k tomu celkem nízkou váhu stroje 270 kilogramů a máte co do činění s dost brutální bestií. Poměr výkonu a hmotnosti činí 889 koní na tunu, což předčí třeba Bugatti Veyron, hlavu sklonit musí třeba i Kawasaki ZZR 1400 nebo Yamaha V-Max s 1,7litrovým 200koňovým čtyřválcem.

Výroba jen na objednávku

Své konečné podoby se motocykl dočkal letos, po rozsáhlých úpravách. Méně patrné jsou na motoru, další jsou viditelné na první pohled: muselo se vyrobit dvacet nových forem na zcela novou kapotáž, proběhly povrchové úpravy a také zbarvení bude úplně nové. Změn doznal vzhled předního osvětlení, budíku a plexi. V současné chvíli probíhají hlukové zkoušky s novými výfuky. Kromě testování se motory brzdí na novém brzdovém centru a připravuje se také zcela nový vzhled výstavního stánku.

A jaké jsou plány na příští rok? V roce 2016 dokončí FGR první fázi nulté série, a když vše půjde podle plánu, v dubnu se chce zúčastnit výstavy významných světových značek Top Marques v Monte Carlu.

Orlickoústečtí jsou trochu smutní z reakcí některých laiků i odborníků. Miroslav Felgr o tom nechce moc mluvit, jen s povzdechem dodává: „Kvůli reakci některých lidí na tento ojedinělý projekt jsme se rozhodli výstavy v Česku, až na pár výjimek, úplně vynechat. V dalších letech bude výroba motocyklu probíhat pouze na objednávku a cenu budeme řešit s každým zákazníkem individuálně.“

Tak držíme palce, FGR. Byla by škoda, kdyby takhle zajímavý a jedinečný stroj měl zaniknout, aniž by vlastně pořádně stačil světu ukázat, co je zač.

, , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook