Volkswagen, Budd-e, elektromobily

Horizonty

Volkswagen Transporter pro 21. století

15 února 2016   Galerie

Buddy je anglicky kámoš. Tohle je BUDD-e, elektrický kamarád budoucnosti od Volkswagenu.

Jde tu především o design a ukázku toho, jak nám moderní technologie budou zpříjemňovat cestování. A samozřejmě vidíte dobře: tvary jasně odkazují na legendární Bus neboli Camper neboli Transporter neboli T1 z padesátých let.

Všude LED osvětlení včetně podsvíceného loga na předku. Zmizely kliky dveří nebo zpětná zrcátka, místo nich najdeme jejich elektronické verze. Koncová světla sestávají z nepřerušeného pásu diod, což působí obzvlášť efektně. Víc se toho ale odehrává uvnitř.

Přes 500 kilometrů na jedno nabití?

Koncept je postavený na nové modulární elektrické platformě MED, kterou automobilka vyvinula výhradně pro elektromobily. Dvojice elektromotorů – po jednom vpředu a vzadu – je posunutá až na úplné kraje podvozku, díky čemuž mezi nimi vznikla dokonale rovná podlaha s opravdu štědrou délkou.

Úplně nová a čistě elektrická
Během premiéry na veletrhu CES v Las Vegas zazněly dohady, že elektrická architektura platformy je vlastně odvozeninou platformy MQB. Ale není to tak. Jde o zcela novou, rozšiřitelnou architekturu a BUDD-e je zástupcem crossoveru segmentů A a B. Zajímavé je, že plochý akumulátorový modul bude rovněž možné škálovat podle velikosti vozu. Podle Volkswagenu není v plánu jakákoliv podpora spalovacích motorů, platforma by měla být čistě elektrická. Jde také o technologii, kterou si automobilka vyvíjí zcela sama, bez spolupráce s externími dodavateli.

Energii dodává baterie s kapacitou 101 kWh, což by autu mělo umožnit dojezd až 533 kilometrů, to ovšem podle nové a poměrně úsměvné evropské normy NEDC (New European Driving Cycle). Realističtější čísla jsou někde kolem 370 kilometrů, což je i tak velmi solidní hodnota. Elektromotory o výkonu 235 kilowattů auto rozhýbou až na 150kilometrovou rychlost, na stovku by mělo zrychlit za 6,9 vteřiny. Volkswagen říká, že na osmdesát procent kapacity by mělo být možné baterie dobít už za patnáct minut. Ovšem takovou technologii zatím wolfsburský výrobce k dispozici nemá – podobně jako u čísel o dojezdu se tedy jedná o výhled automobilky směrem k tomu, co bude k mání koncem desetiletí.

Indukce asi nebude 
Co se rychlonabíjení týká, Volkswagen říká, že pokud se dostane do výroby 800voltový nabíjecí systém od Porsche – a ujme se jako nový standard –, půjde se ve Wolfsburgu s elektromobily touhle cestou. Což znamená, že superrychlé indukční nabíjení, které bylo původně ohlášené, se asi konat nebude. Příští generace akumulátorů může mít prizmatické, válcové nebo hranolovité články. Díky této pružnosti se Volkswagen může zařídit podle toho, která technologie bude mít navrch.

Teď ale k tomu, co je na tomhle „buddym“ tak zajímavé. A že je to design parádní! Kolem dokola zvenčí, skrz naskrz uvnitř. Moderna se odehrává především v interiéru – ve Volkswagenu říkají, že jde o převratný skok, jako byl přechod od běžných mobilů ke smartphonům nebo od ručičkových hodinek k těm chytrým.

Je tu horko

Dvojice přístrojových panelů a středový informační displej jsou zdánlivě propojeny do jedné jediné navazující obrazovky. „Aktivní informační displej“ je flexibilní zobrazovací jednotka před řidičem, druhá obrazovka slouží k zábavě posádky.

Všechno lze ovládat gesty nebo hlasem. Prostě auto jenom oslovíte a ono poslouchá. Dokonce pozná, kdo mluví, takže když cestující vzadu požádá o snížení teploty, upraví se nastavení jenom v zadní zóně. Lze mluvit také přirozenou řečí: „Je tu moc horko.“

Obrazovka je rozdělená do tří sekcí: první zobrazuje jízdní údaje nebo navigaci, druhá obsahuje ovládání vozidla a třetí, uživatelská, umožňuje ovládání audiosystému nebo propojení s chytrým telefonem pro zobrazování kalendáře, předpovědi počasí či zpráv.

Auto nemá vnější zpětná zrcátka, v rozích dveří zobrazují dění za autem multifunkční displeje: to pokud se jede; když se stojí, slouží jako ovladače elektrických dveří.

Balík mi hoďte do auta

Na volantu nenajdeme tlačítka – ovládání bude podle výrobce „intuitivnější“, tedy dotykové a pomocí gest s haptickou odezvou. Systém je infračervený, kvůli cenové a výrobní dostupnosti, a výrobce počítá s tím, že vylepšení zábavního systému představeného v e-Golfu Touch se rozšíří do všech modelů na platformě MIB během příštího roku. Infračervené senzory také poznají, když se k autu blíží posádka, a po mávnutí rukou otevřou dveře.

BUDD-e bude propojený s „internetem věcí“ – podobně jako mnoho dalších firem Volkswagen předpovídá, že naše auta budou spojená s našimi domovy. Auto si tedy bude „povídat“ s topením, klimatizací a ventilací domu nebo s jeho osvětlením. Samo o sobě se také stane digitální „úschovnou“ – balíkové doručovací firmy pomocí digitálního klíče budou zásilky vkládat do prostoru pod zadními dveřmi.

Co takovým vyhlídkám říkáte? Líbí se vám?

Foto: Volkswagen.de

, , , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook