Poslední aktualizace 7. září 2020 od Jan Knapec
Švédové se chystají propojit svá osobní auta s nákladními vozy do cloudu. Díky tomu se navzájem budou moci varovat před nebezpečím.
Společnosti Volvo Cars a Volvo Trucks pracují na vzájemném propojení svých vozů do cloudu. Zde budou sdílet data v reálném čase a díky tomu budou bezpečnostní technologie dostupné většímu počtu řidičů. Ti tak budou informováni o hrozícím nebezpečí na místech, kam nevidí.
Automobilka Volvo tak vůbec poprvé přistupuje ke sdílení dat o bezpečnosti provozu s jinou společností. Spolupráce s výrobcem nákladních aut je prvním krokem k vytvoření velké množiny navzájem propojených vozidel. To může hrát nezanedbatelnou roli ve zvyšování bezpečnosti na silnicích.
Vybrané modely nákladních vozů Volvo prodané ve Švédsku a Norsku a osobní Volva vybavená systémem varování na zapnuté výstražné blinkry by už letos měly sdílet anonymní data v reálném čase.
Ostatně není to poprvé, kdy Volvo v zájmu záchrany životů lidí dává své bezpečnostní know-how k dispozici jiným. V roce 1959 například uvolnilo svůj patent na tříbodový bezpečnostní pás všem ostatním automobilkám. Odhaduje se, že dodnes díky tomu nezemřelo na milion lidí.
„Sdílení bezpečnostních dat v reálném čase prostřednictvím našich propojených systémů může pomoci předcházet dopravním nehodám. Čím víc aut v provozu si takto data bude vyměňovat, tím bezpečnější silnice budou. Rádi bychom začali spolupracovat i s dalšími partnery, kterým jde o bezpečnost stejně jako nám,“ říká Malin Ekholmová, viceprezidentka bezpečnostního centra automobilky.
Zmiňovaný systém varování na zapnuté výstražné osvětlení (Hazard Light Alert) je průkopníkem podobných technologií v automobilovém průmyslu. Jakmile vůz, který je systémem vybaven, zapne výstražné blikače, odešle se informace o tom do cloudu a následně všem automobilům Volvo v okolí, které jsou k němu připojené. Řidič se tak dozví, že někde v blízkosti se něco děje, a může se připravit. Význam to má především v zatáčkovitém terénu nebo na silnicích s nepřehlednými horizonty.
Systém je k dispozici od roku 2016 ve Švédsku a v Norsku, kde jím jsou standardně vybaveny všechny vozy modelových řad 60 a 90 a rovněž nové Volvo XC40. Tím, že se do cloudu přidají i nákladní vozy Volvo, se pokrytí významně rozšíří a bezpečnost na silnicích zase o kousek vzroste.
„Propojená bezpečnostní síť umožňuje řidičům vozů Volvo doslova vidět za roh a včas se připravit na nebezpečí a předcházet tak kolizím. Postupně bychom tuto možnost chtěli nabízet co největšímu počtu řidičů,“ říká Eckholmová. Dodává rovněž, že tím, že data jsou anonymní a hromadně sbíraná, systém plní nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů GDPR (General Data Protection Regulation).
auto budoucnosti, automobilky, cestování budoucnosti, technologie aut, vývoj aut, vývoj automobilů
Sledovat komentáře přes RSS