Materiály

Doporučujeme, Technologie

Vše o materiálech (i něco navíc)

17 února 2017  

To máte: plasty, ocel i hliník, kompozity. V našich autech vozíme celou řadu různých materiálů, které se doplňují a v poslední době se mezi sebou také různě nahrazují.

Během minulých dvou let vyšla na našich stránkách řada zajímavých článků o materiálech i technologiích jejich zpracování. Dali jsme je dohromady na jedno místo malá výprava za materiály, které se v automobilovém průmyslu používají.

To nejtěžší na autech jsou samozřejmě kovové části. Upotřebí se ocel, u dražších aut hliník nebo jejich kombinace. Věděli jste, že během posledního čtvrtstoletí lidé vyvinuli třetinu zcela nových ocelí, ač se pokrok v této oblasti zdál už nemožný? Nejen o hlubokotažných ocelích, flexibilním válcování, laserovém svařování nebo lisování za tepla jsme psali v článku o plechu:

VÁLCOVAT, TÁHNOUT, SVAŘIT

Dalším hojně využívaným materiálem jsou plasty. Kromě interiéru drží třeba chladič, jsou z nich nárazníky nebo i páté dveře. Testují se při nárazových zkouškách, míchají se sklem a tisknou pomocí 3D technologií. Přečtěte si podrobný text o plastech v autech:

PLASTY V AUTECH ANEB K ČEMU SLOUŽÍ PODRÁŽEDLO

Hliníku dnes v automobilech najdeme stále víc a víc, ve srovnání s dobou před patnácti lety je ho dvojnásobek. Proč je obtížné z něj vylisovat tvarově složité díly a jak je to s jeho tažností, čtěte v dílu věnovaném hliníku:

TAKOVEJ MALEJ, ALUMINIOVEJ…

Jsou ve strojírenství hudbou budoucnosti. Jsou pevné, tuhé, dobře snášejí zátěž, odolávají chemikáliím a nereznou. Vyrábějí se z nich bazény, ale i nosné díly letadel či raket. O kom je řeč? O kompozitech:

MALÁ ENCYKLOPEDIE KOMPOZITŮ

Ke kompozitům jsme se vrátili ještě jednou, povídali jsme si s odborníkem s dlouholetou praxí s jejich výrobou. O kevlaru, kompozitech na bázi pryže, izolacích, samozhášivých pěnách nebo o tom, proč se v Turecku betonové konstrukce omotávají uhlíkovou páskou a prosycují pryskyřicí:

UNIVERZÁLNÍ KOMPOZIT: OD KAJAKU PO PROTÉZU

Společnost Magna vymyslela způsob, jak z plastu vyrobit páté dveře automobilů. O propojení strojařského a textilního umění nebo o budoucnosti karoserií jsme psali v článku:

VYPADÁ JAKO ORLOJ A NAVÍJÍ SKELNÁ VLÁKNA

Jak se vyrábí plast pomocí laseru, jsme se zajeli podívat do společnosti One3D. Sintrováním se dnes vyrábí plastové prototypy, ale i funkční díly. Třeba světlomet a jeho okolí pro prezentaci u zákazníka, modely pro architekty nebo ortopedické pomůcky. Čtěte o tom, jak:

V MOHELNICI VYRÁBÍ PLAST LASEREM

Jak technologie aditivního SLS, tedy zmíněné sintrování, může konkrétně pomáhat při výrobě automobilů, ulehčit pracovníkům tím, že křehké přípravky, které se jim často rozbíjely, se nahradí objemovou strukturou, anebo o tom, jak se díly barví namáčením, jsme psali loni v listopadu:

„NEROZBITNÉ“ PŘÍPRAVKY A NOVÝ ZPŮSOB BARVENÍ DÍLŮ

O lisování za studena, pevnostním plechu, využití hliníku i kompozitů jsme si byli povídat se šéfem vývojové prototypové dílny společnosti Swell. Řeč byla také o tom, kam se materiály posouvají, jaké jsou aktuální trendy a vývoj v konstrukci aut nebo o zajímavém způsobu konstrukce dílů pro Airbus:

KOMPOZITY A HLINÍK V SÉRIOVÉ VÝROBĚ?

O sintrování plastů jsme psali, věděli jste ale, že lze podobným způsobem pracovat i s kovy? Například pro jeden model Porsche už takto sériově vznikají části brzd. Ve formuli 1 se sintrují části sání nebo výfuků. A víte, jakou finanční úsporu znamená, když dopravní letadlo „zhubne“ o jeden kilogram?

KDYŽ SE TISKNOU BRZDY

Na závěr jsme si nechali tři zajímavé texty o tom, jak se materiály testují. Jak třeba na lak auta působí čisticí prostředky, oleje, palivo nebo Coca-Cola. V laboratořích se simuluje i ptačí trus nebo lidský pot. O tom všem nebo o testech hoření jsme psali v článku:

ZAPÁLÍME, UHASÍME, VYHODNOTÍME

a o chemických zkouškách pak podrobněji v textu:

AUTA VS. CHEMIE

Věděli jste, že i pachy se hodnotí na stupnici? Jaké vylomeniny dělají automobilky kolem toho, aby interiéry jejich aut hezky voněly, si přečtěte v povídání o:

ALCHYMII AUTOMOBILOVÝCH VŮNÍ

, , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook