Nové elektrolyty pro akumulátory skica

Doporučujeme, Fokus

Všechno, co jste chtěli vědět o akumulátorech

31 května 2019   Galerie

Jsou bezpečné? Co znamená PHEV nebo BEV? Jak se nabíjejí? Malý přehled toho, co vás zajímá ze světa baterií pro elektromobily.

Elektromobily se prosazují čím dál víc a není daleko doba, kdy na jedno dobití ujedou i pět set kilometrů. Zásadní roli v rozvoji tohoto druhu mobility mají baterie (správněji řečeno akumulátory). Přinášíme odpovědi na nejčastější otázky, které se v této oblasti vyskytují.

Existuje víc typů baterií pro elektromobily? V čem se liší?

Ano, existuje. Nejrozšířenější jsou dvě varianty – PHEV a BEV trakční baterie. PHEV trakční baterie se používají v autech, v nichž se kromě elektromotoru nachází i spalovací motor, konkrétně u takzvaných plug-in hybridů (proto také zkratka PHEV, která pochází z anglického Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Naproti tomu trakční baterie BEV se uplatňují u aut na čistě elektrický pohon.

Jsou rozdíly mezi bateriemi pro hybridy a pro čisté elektromobily?

Ano, jsou. Základní rozdíl je v jejich kapacitě a konstrukci. Baterie pro PHEV vozy má menší kapacitu a umisťuje se zpravidla do zadní části vozu, pod druhou řadu sedadel, jelikož se v autě nachází také spalovací motor. Konstrukce baterie pro BEV vychází z umístění v automobilu. BEV trakční baterie se dává do podlahy elektrovozu a celková konstrukce by se dala přirovnat ke skateboardu. Jelikož v BEV voze není spalovací motor, musí mít baterie logicky i vyšší kapacitu.

Jaké jsou výhody plug-in hybridů?

Hlavní výhodou je snížení spotřeby paliva a emisí CO2 a nesporně lepší jízdní vlastnosti při rozjezdu a za jízdy. Pokud jede vozidlo jen na elektromotor, je znatelně lepší i jízdní komfort.

Z čeho se baterie skládají?

Trakční baterie se skládá z bateriových článků, které se nacházejí v bateriovém modulu. Tyto bateriové moduly jsou vzájemně propojeny a uloženy na bateriovou vanu. Bateriové moduly společně s vanou baterie jsou zakryty víkem a tvoří kompaktní celek.

Nehrozí vznícení, jak se to občas stává u baterií telefonů nebo notebooků?

Bezpečnost je samozřejmě prvořadá. V baterii je mnoho jisticích prvků, které zabraňují jak vzplanutí, tak jakémukoli poškození, které by mohlo ohrozit obsluhu. Mezi ně patří například třístupňové jištění trakční baterie proti poškození. První dva stupně jsou softwarového charakteru, poslední stupeň je mechanický. Mechanické jištění má podobu vysokonapěťových stykačů a v baterii je zdvojené. V neposlední řadě je v baterii také základní jisticí prvek v podobě pojistky.

Jaká je typická kapacita těchto baterií?

Hlavní ukazatel u elektrických vozů je jejich dojezd na čistě elektrický pohon. V dnešní době se dojezd čistě na elektrický pohon pohybuje u PHEV baterií okolo 50 km, u BEV baterie je to asi 300 kilometrů. Ale například automobilka Škoda tvrdí, že už příští rok, kdy se na trhu objeví sériová verze konceptu VISION E, se už dojezd elektromobilu na jedno nabití bude pohybovat kolem 500 km.

Jaké jsou druhy nabíjení a jak se od sebe liší?

V současnosti jsou nejpoužívanější dva způsoby nabíjení elektrovozu. Jeden je přes rychlonabíjecí stanici, druhý přes standardní elektrickou zásuvku v domě. Rychlonabíjecí stanice najdeme například v nákupních centrech a rozšiřují se také na benzinových pumpách a ve městech. Jejich výhodou je nabíjení vyšším nabíjecím proudem, než jakým můžeme nabíjet doma. Rozdíl je dán velikostí jištění. Dalším způsobem může být bezkabelové indukční nabíjení, o němž si řekneme víc někdy příště.

Jak se díváte na nástup elektromobility vy? Máte už nějaký ten elektrický vůz doma? Čekáte, až budou akumulátory s ještě větší kapacitou a budou levnější? Podělte se o svůj pohled v diskusi.

 

, , , , ,



1 Response

  1. Woyta napsal:

    PHEV a BEV nejsou typy baterii ale druh pohonu jak je zřejmé už z těchto zkratek. Z toho vyplívají požadavky na vlastnosti. U PHEV je elektromotor pouze doplněk a tak si vystačíme se slabým elektromotorem a baterii pouze 48v s malou kapacitou. Z mého pohledu by pro tento účel byly spíše vhodné kondenzátory. (vyšší proudy, menší ztráty,..) Zatímco pro BEV je třeba postavit baterii vysoké kapacity dávající dostatek proudu. Aby k motoru nemusel být kabely jako lidská ruka, tak se napětí baterie zvyšuje například na 375v v případě Tesly Model S.
    Pokud by jsme se bavili o typu baterii tak dříve se používaly olověné, zatím co dnes se používají různé varianty Li-Ion baterii. Co se týče nehod, tak v případě mechanického poškození baterie (občas stačí přejet ostrý kámen) jsou následky veselé. Požár Li-Ion baterie nelze prakticky zastavit. U vozidel s poškozenou baterii hrozí riziko samovznícení ještě zhruba 4 dny po uhašení původního požáru. Proto hasiči elektrovozy dávají do kontejneru s vodou, čímž dojde ke znehodnocení zbytku vozidla. Další otázkou je životnost baterii. V našem mírném prostředí by se měli dožívat bez problému 6ti let. Pak je to o způsobu využití a nabíjení. Jistě mě někdo odkáže na statistiky dojezdu Tesly ale nezapomeňte, že uživatel nevyužívá plnou kapacitu baterie. Zhruba 15% je použito jako ochrana baterie před poškozením vybíjením na nízkou úroveň a kompenzaci ztráty kapacity aby zákazník se mohl spolehnout na stejné parametry dojezdu. Respektivě aby neviděl jak postupně klesá. Elektromobilita je s námi dlouho dobu. Nicméně stále platí, že baterie jsou limit. O těch dalších v podobě nedostatků zdroju, jak energetyckých, tak surovin nemluvě.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.