Poslední aktualizace 10. července 2019 od boomerang
Auto z gumy bude měnit tvary a odrážet nepozorné chodce. Nevěříte? Další z řady vizí budoucnosti přináší japonská společnost Toyoda Gosei.
Budoucnost patří autonomně se pohybujícím autům, už jsme o tom psali několikrát: ve čtyřdílném seriálu jsme se podívali, jak si různí vývojáři představují budoucnost automobilismu, představili jsme vám vizi moderního města od Nvidie a v obsáhlém rozhovoru s profesorem Janem Mackem z Fakulty strojní ČVUT jsme si mimo jiné povídali o sdílené mobilitě. Dnes tu máme lahůdku spíš designovou, i když i ona si má „chytře povídat“ s okolní infrastrukturou.
Zanedlouho se otevřou brány dalšího vydání tokijského automobilového veletrhu a jeden zajímavý pohled do časů příštích tam přiveze společnost Toyoda Gosei.
Jako na každém správném autosalonu se to i v Tokiu bude hemžit divnými, podivnými a prapodivnými stvořeními z automobilového světa. Kandidátem na největší úlet bude určitě i model Flesby II, želvu připomínající koncept se vskutku kreativním vnějším krunýřem. Ten má chránit chodce, komunikovat s ostatními účastníky provozu a měnit tvary.
Předchůdce s pořadovým číslem jedna firma představila předloni rovněž v japonském hlavním městě. Ochrana chodců spočívala v nafukovacích polštářích rozmístěných po obvodu karoserie. Flesby II nabízí stejnou myšlenku, prošel ale redesignem – pokud se tedy těm několika kapkám hmoty slepeným k sobě dá říkat design – a jde ještě o kus dál. Měkký zevnějšek má za úkol opět absorbovat případné nárazy, díky e-gumě ale navíc dokáže měnit tvary. Jak to v praxi bude fungovat, to Toyoda Gosei zatím nevysvětluje. Směle si tak můžeme pohrávat s vizí malého buclatého auta do města vmžiku se proměňujícího ve švihácký sporťák, jakmile ručka rychloměru překročí osmdesátku. Nebo stovku?
E-guma zatím zní jako něco z říše fantazie – v reálném provozu tento materiál můžeme čekat tak za dvacet let –, a tak možná překvapí, že japonští inženýři na ní pracují už od roku 2007. Jde o měkký, lehký a chytrý polymer sendvičové konstrukce s elastickými elektrodami a dielektrickým jádrem, který se při zavedení elektrického proudu může rozpínat a smršťovat. Toyoda Gosei říká, že pro nový materiál vidí řadu uplatnění, například v dotykových senzorech nebo aktuátorech, které by mohly nahradit elektromotory.
A stejně jako starší sourozenec i Flesby II komunikuje s ostatními uživateli silnic a ulic prostřednictvím LED osvětlení. Diody samozřejmě pokračují uvnitř, což na výstavě demonstruje oddělený model kokpitu auta. A samozřejmě nechybí ani přehlídka dalších specialit výrobce: superměkké materiály a polstrování mají vynést pohodlí posádky do nebývalých výšin.
auto budoucnosti, automotive projekty, autonomní řízení, budoucnost automobilů, technologie aut, vývoj aut
Sledovat komentáře přes RSS