Testování cyklistických přileb ve spolupráci POC a Volvo.

Doporučujeme, Fokus

Za přilby lepší a pevnější

27 srpna 2019   Galerie

Jak to vypadá, když cyklistická přilba narazí do automobilu? Že se takové zkoušky nedělají? Už ano.

Volvo? Znáte: švédská špička v automobilové bezpečnosti. POC? Taky asi znáte: švédská špička v ochraně sportujících. A tyhle dvě firmy se daly dohromady a odstartovaly výzkumný projekt – první svého druhu na světě – s cílem zvýšit bezpečnost cyklistů.

Střety cyklistů s automobily mají často velice vážné následky a nezřídka končí fatálně. Švédská automobilka proto vyhlásila, že za pomoci aktivních bezpečnostních prvků by chtěla tyto druhy kolizí ze silnic zcela vymýtit.

Volvo je přitom na dobré cestě. Jeho systémy automatického nouzového brzdění jsou současnou špičkou: pomocí kamer a radarů auto dokáže rozeznat cyklistu (i chodce), varovat řidiče před hrozící srážkou, a dokonce samo aktivovat brzdy a zpomalit, či zcela zastavit.

Výzkumný projekt automobilky a společnosti POC zahrnuje několik speciálně navržených nárazových zkoušek, které probíhají v testovacím středisku Volva v Göteborgu a je součástí rozsáhlého výzkumu, jenž se dlouhodobě věnuje zkoumání druhů zranění cyklistů.

Během testů jsou přilby POC nasazeny na zkušební „hlavu“ a tento celek pak speciální zařízení v podstatě vystřeluje na několik míst kapoty automobilu (podívejte se na video) – různými rychlostmi a v několika úhlech. 

Tyto testy jsou založeny na existujících zkušebních procedurách pro ochranu chodců. To inženýrům obou firem umožňuje přímé srovnání mezi nárazy hlavy bez helmy a s ní.

Výrobci cyklistických přileb je dnes samozřejmě sami testují, zkoušky jsou to ale poměrně primitivní. Většinou se helma jednoduše nechá spadnout z určité výšky na vodorovnou nebo nakloněnou plochu, ale přítomnost automobilu se v úvahu nebere. Volvo a POC tak mimo jiné chtějí tyto testy vylepšit.

Z projektu těží obě firmy: výrobce přileb bude díky novým poznatkům moci své výrobky dělat ještě bezpečnější a vylepšit jejich ochrannou funkci cíleně pro střety cyklistů s automobily. A Volvo zase získá další cenná data a zkušenosti z tohoto druhu kolizí, díky nimž další generace aktivních systémů budou zase o něco „chytřejší“.

„Tento projekt se společností POC je dobrým příkladem naší snahy být průkopníky v oblasti automobilové bezpečnosti,“ říká Malin Eckholmová, šéfka bezpečnostního centra automobilky. „Nové zkušební metody pro netradiční dopravní scénáře vyvíjíme docela často. Naším cílem není pouze vyhovět zákonným požadavkům a předpisům nebo projít hodnotícími zkouškami. Jdeme ještě dál, učíme se ze skutečných dopravních situací a vyvíjíme systémy, které bezpečí lidí na silnicích maximálně zvyšují,“ dodává.

Podobně je i POC špičkou v oblasti sportovní bezpečnosti. Firma získala přes šedesát mezinárodních ocenění za bezpečnost, inovace a design a vybudovala si pověst výrobce, který se snaží měnit povědomí lidí o tomto tématu a který s využitím nejnovějších technologií a vědeckých poznatků hledá nové způsoby, jak mírnit následky nehod.

„Stejně jako ve Volvu je i u nás bezpečnost středobodem našeho konání a hnacím motorem našich nápadů a inovací,“ říká Oscar Huss, vedoucí vývoje POC. „Úzce spolupracujeme s předními vědci a snažíme se přicházet s novými nápady a řešeními v oblasti bezpečnosti. Certifikace jsou zásadní věc, samozřejmě, nikdy by ale neměly stát v cestě úsilí jít o další kroky dál, za jejich parametry,“ doplňuje.

Volvo bylo vždy symbolem ochrany, nejprve samozřejmě posádky, v poslední době ale také lidí venku. V roce 2010 tak automobilka uvedla systém detekce chodců s funkcí automatického brzdění a v roce 2013 ho rozšířila o rozpoznávání chodců. Obě funkce jsou standardní výbavou všech modelů v rámci balíku City Safety.

Přečtěte si také, jak švédské vozy budou „vidět za roh“.

 

, , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook