Robot kurýr

Doporučujeme, Fokus

Zásilka uložena, adresát nezastižen

19 února 2019   Galerie

Ale kdeže. Zatímco na autonomní jízdu třeba na dovolenou si ještě nějakou dobu počkáme, roboti doručující balíky se mohou stát mnohem dřívější realitou.

A dávají smysl. Jednou ze zajímavých vizí na nedávném veletrhu CES v Las Vegas byl koncept autonomního rozvážkového vozidla, které umožňuje nasazení kurýrních robotů pro doručení balíčků koncovým zákazníkům i bez nutnosti jejich fyzické přítomnosti k vyzvednutí zásilky.

Dokonalé propojení autonomního vozidla, v tomto případě mikrobusu Urban Mobility Experience (CUbE), a kurýrního robota představuje efektivnější a úspornější způsob distribuce zboží. Vozidlo CUbE, které tvoří vývojovou platformu autonomních vozidel s elektrickým pohonem, je všeobecně považováno za řešení vhodné pro dopravu zboží ve městě z distribučního skladu ke koncovému zákazníkovi či naopak. Tento typ vozidla, označovaného také jako robotaxi, se stane důležitou součástí komplexního distribučního systému rozvážkové služby budoucnosti.

Smyslem takových vozů je dokonalé využití přepravní kapacity a zkrácení čekacích lhůt. Odhady odborníků naznačují, že v hustě osídlených aglomeracích požadavky na přepravu zboží dokonce překonají výrazně narůstající nároky na dopravu cestujících.

„Rozvážková služba využívající kurýrní roboty přináší vizi o bezproblémovém doručování až na práh vašeho domu. Tento koncept vytváří z autonomně řízeného vozidla a v něm uložených kurýrních robotů velmi zdatnou partu poslíčků,“ říká Ralph Lauxmann, ředitel oddělení Systémy & Technologie z divize Podvozky & Bezpečnost ve společnosti Continental. „Jak vozidlo, tak i roboti jsou elektrická, autonomně řízená zařízení a obě lze zařadit do jednoho portfolia škálovatelných technologií. Tyto synergie vytvářejí zcela nové možnosti tvorby komplexních distribučních systémů. Díky tomu lze podobná řešení využít pro rozličné platformy. Lze očekávat, že díky tomu vznikne v této oblasti zcela nový hodnotový řetězec.“

Distribuce zboží a doručování zásilek v hustě osídlených oblastech představuje dynamicky rostoucí trh, který odráží stále rostoucí objem nákupů na internetu. S nárůstem objemu zásilek se stávají důležité i hodinové náklady na dopravu. A v tom spočívá hlavní odlišnost této části distribučního řetězce. Automatizovaná rozvážka zboží by podle řady zdrojů měla obstarat až 80 procent všech dodávek mezi společnostmi a koncovými zákazníky.

Vozidlo CUbE může převážet jednoho nebo více kurýrních robotů a vypustit je tak, aby jako poslední článek distribučního řetězce zajistili doručení na požadované místo. Se stále se zvyšující oblibou nákupů po internetu a dalším rozvojem megapolí poroste i potřeba řešení individuální distribuce balíčků. Vozidla bez řidiče v kombinaci s kurýrními roboty mohou být tou správnou odpovědí.

Autonomní vozidla bez řidiče budou představovat velmi důležitou součást dopravy v chytrých městech budoucnosti. Podle mnoha odborníků představují klíčové řešení futuristických konceptů mobility zaměřených na výzvy ve městech. Autonomní vozidlo může být v provozu téměř čtyřiadvacet hodin denně a sedm dní v týdnů. Architekti měst budoucnosti považují takové automobily za výhodnou součást veřejné dopravy, protože díky nim nebude nutné k cestě na stanici hromadné dopravy používat vlastní vůz.

Během dne bude v poptávce po autonomních vozidlech docházet ke špičkám. Aby se tyto vozy využily i mimo nejrušnější části dne, přijdou ke slovu kurýrní roboti. Zatímco dnes se mnoho balíčků rozváží během dne, kdy je většina lidí v práci, ve škole nebo tráví svůj čas jinak, robotaxi lze využít ke kurýrním službám mimo tuto dobu.

 

, , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook