Stavba Swell

Doporučujeme, Technologie

Zkušebna: stěhování a další nálož novinek

22 listopadu 2016   Galerie

V červenci jsme psali o tom, že se zkušebně společnosti Swell podařilo akreditovat nové zkušební postupy. V Hořicích ale nelení a svou zkušebnu rozšiřují.

Jaké novinky chystají a co plánují na další období, to nám odhalil Jaromír Kejval, vedoucí útvaru zkoušek a simulací.

„Musím říct, že poslední měsíce byly ve Swellu hodně hektické. Dobrou zprávou pro nás je, že neustále roste počet zákazníků, a tedy i poptávek a zakázek. Proto jsme se rozhodli v létě pořídit další tři klimatické komory a jednu xenokomoru, díky nimž zase na nějakou dobu vyšší objem práce zvládáme,“ začíná Kejval výčet novinek.

„V souvislosti s novými zkušebními technologiemi jsme letos také významně narostli personálně, konkrétně jsme náš tým rozšířili o dalších osm kolegů. Zkušebna Swellu se také změnila v poněkud větší celek čítající zhruba třicítku lidí. S tímto růstem souvisí především jiné řízení projektů a lidí. Učíme se být systematičtější,“ říká.

Velkou novinkou je výstavba nové haly zkušebny, která by rostoucímu týmu a objemu zakázek měla umožnit volnější dýchání. Alespoň na nějaký čas stavbu naplánovali zhruba před rokem a půl a rozvoj byl mezitím tak překotný, že už dnes se dostali do stavu, který očekávali až v roce 2018.

„Na nové prostory se už moc těšíme. Kolaudace by měla proběhnout v půlce prosince, teď připravujeme stěhování, které bychom rádi zvládli mezi vánočními svátky a v prvních týdnech nového roku. Je to docela velká akce, stěhovat se budou také konstruktéři a ekonomické oddělení, zkrátka všichni, kdo teď sídlí v budově na náměstí,“ přiznává Kejval. „Je to věc, kterou zkušebna ještě nikdy nezažila. Budeme stěhovat zhruba třicet komor, pět vibračních strojů plus veškeré zázemí a vybavení,“ pokračuje.

Další aktivity čekají zkušebnu Swell také z pohledu akreditace. V únoru jim totiž skončí pětileté období, během nějž ČIA (Český institut pro akreditaci) každoročně provádí dozorový audit. Po uplynutí těchto pěti let je čeká opětovné posuzování všech akreditovaných zkoušek neboli reakreditace. Kromě toho je při reakreditaci ustanoven kompletně nový tým posuzovatelů.

Právě zkoušky jsou další oblastí, na níž ve Swellu pracují. Plánují pustit se i do akreditace nových oblastí zkoušek, jako například měření emisních charakteristik, chemických testů a dalších analytických materiálových zkoušek, které už nějakou dobu také provozují. Proběhlo v nich i úspěšné mezilaboratorní porovnávání se zahraničními laboratořemi.

„Ve stávajících oblastech, které již akreditací pokryty máme, chceme přidat některé další metody a normy. Týká se to například hořlavosti, zkoušek solární radiace (tzv. xenotesty) nebo teplotně klimatických testů či vibrací,“ popisuje Kejval. „Akreditovaně provádíme už několik zkoušek pro koncern Volkswagen a nově plánujeme přidat také metody koncernu GM a PSA, pro nějž poslední dobou také čím dál častěji pracujeme,“ dodává.

A jaké jsou výhledy na příští rok? Kromě stěhování zkušebny se týkají hlavně technologií. „V novém objektu budou i prostory na nové zkušební technologie. Záleží samozřejmě na tom, jak se nám bude dařit ekonomicky. Právě probíhá výběrové řízení na nový vibrační stroj, který bude se silovým vektorem 50 kN nejvýkonnější, který jsme kdy měli.“  Zároveň se bude jednat o pro nás výjimečný systém se dvěma kluznými stoly, každý s jinou velikostí.  Pro tento stroj se také počítá s jednou větší klimakomorou, na obojí se už buduje jedna z nových vibračních laboratoří.

 

„Opravdu na to čekáme, protože oblast vibračních zkoušek je v poslední době přetížená, tohle bude úleva,“ těší se Kejval. „Pomůže nám to rozšířit naše pole působnosti i na malé díly s velkým zatížením z hlediska frekvence a vibrací. A díky větší komoře se naopak budeme moci zaměřit i na větší díly do zhruba 140 centimetrů.“

Na závěr Jaromír Kejval přidává náhled do vzdálenější budoucnosti: „Už máme vymyšlené další oblasti rozvoje zkušebny a technologií zaměření bude pravděpodobně cílené na stávající oblasti našich činností, tedy mechanické, klimatické, korozní a elektrické vlivy. Na popis konkrétních technologií je zatím příliš brzy.  To už asi hodně přebíhám,“ uzavírá Kejval s úsměvem.

, , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.